[Spoilervarning] Touhou 13 - Youmu Pure Slash Guide

Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

[Spoilervarning] Touhou 13 - Youmu Pure Slash Guide

Inläggav saiyoucho » tis 07 jun 2011, 20:53

Eftersom jag mer eller mindre totalt kommer att dedikera Touhou 13 åt att köra Youmu med endast slash attack så tänkte jag skriva ihop en guide för det.

Guiden är tänkt att mer eller mindre täcka alla aspekter vad gäller att spela som Youmu med focus slash och kommer också att innehålla information om spelmekaniken.

Slänger in det här inlägget som en tillfällig placeholder för tråden. Kommer att samla ihop ett antal bilder och analyser som ska vara med, så jag kommer att posta mer ingående på den antingen senare ikväll/natt eller senast imorgon.

Som extra notering kan jag också säga att den hittills kommer att täcka Trial version men jag kommer att bygga på den efter att TH13 släpps i full version.
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Re: [Spoilervarning] Touhou 13 - Youmu Pure Slash Guide

Inläggav saiyoucho » ons 08 jun 2011, 00:53

Mängd Slag
1.0 Power : 3 Slag
2.0 Power : 4 Slag
3.0 Power : 5 Slag
4.0 Power : 6 Slag (MAX)

Bredd/Räckvidd på slag

Räckvidd
1.0 Power : Bild
2.0 Power : Bild
3.0 Power : Bild
4.0 Power : Bild

Bredd
Bild

Kalkyl för bredden och träffyta
Bild

Bomb
Bomben är en kontinuerlig attack som slår över hela skärmen på ett sätt liknande hennes slash attack med svärdet. Du kan också stacka slash attacker samtidigt som du använder bomben för att öka skadan.

Attack
Som nämnts tidigare så ökar mängden slag med 1 per attack power. Mängden börjar på 3 vid 1.0 och når max vid 4.0 med 6 slag. Varje träff gör en egen mängd skada och du får ut den optimala mängden skada om du lyckas träffa med samtliga slag i attacken.

Eftersom räckvidden ökar med mängden slag så blir det också lättare att fortfarande kunna träffa bossarna speciellt senare i spelet när man ofta måste hålla sig längre från dom för att inte få problem.

Så även trots att man kanske bara lyckas träffa med 1-2 av slagen när man är långt ifrån så kan man ändå fortfarande skada dom.

Trance Mode
När du aktiverat trance mode antingen manuellt eller genom att dö, så kommer dina attacker att vara starkare än vanligt under den period som trance håller i sig. Du kan heller inte ta skada av någonting under tiden du är i trance mode.

Du kan också endast hitta high spirits (little gods) under tiden du är inne i trance mode.
Bildexempel på dessa finner du längre ner under Spirits. När du tar en high spirit utav en lila eller grön spirit så får du också dubbelt så många bitar för dom som när du tar dom normalt utan trance.

Det vill säga, om du samlar 2 stycken lila spirits för liv så kommer du få 4 istället för 2.

Eftersom man måste hålla sig undan från fienderna på ett helt annat sätt än om man använder danmaku så kommer man också få mycket mindre spirits till trance mode än vanligtvis. Det kan därför vara bra att aktivera trance mode så fort du har fyllt mätaren så att du snabbare kan börja samla spirits igen utan att dom går förlorade. Tänk dock på att om du gör detta så kan du ha slut på spirit vid det tillfälle det finns liv eller bomber att samla.

Din charge attack med svärdet stackar även under trance mode och hjälper dig att göra mycket mer skada än du vanligtvis kan göra utan den.

Normal/death trance skillnader
Normal trance och death trance skiljer sig på en del sätt.
Death trance aktiveras så fort du dör och har minst en full spirit mätare, medan normal trance bara kan aktiveras med 3 fulla spirit mätare, alltså när trance gauge är full.

En annan skillnad är också att du efter att death trance tagit slut, blir teleporterad tillbaka till botten av skärmen och kan inte ta skada av bullets under en period. När normal trance tar slut så kommer din karaktär fortfarande att vara på samma ställe som tillfället precis innan trance försvinner. Du kommer heller inte att vara odödlig utan kan dö direkt ifall din tid tar slut medan du står inuti en bullet.

Notering: Om du har minst en hel spirit mätare nere i vänstra hörnet när du dör så aktiveras Death Trance automatiskt. Du kommer då förlora alla spirits du samlat och ett extraliv efter att trance har tagit slut.

Bild
Trance gauge fylls med 3 spirit mätare som på bilden.
Death trance kan aktiveras även om bara en av spirit mätarna är fyllda, medan trance mode kan aktiveras manuellt endast om du har fyllt alla tre mätarna. Trance mode aktiveras då med "C" bredvid bomb knappen.

Spirits
Bild
Lila spirits ger bitar till liv.
Gröna spirits ger bitar till bomber.
Blåa spirits ger mer magic. Multiplier till poäng.
Vita spirits ger mer poäng.

High Spirits ger mer än normala spirits och dyker upp under trance mode.
När fiender och bossar tappar spirits så märker du att dom ofta är i olika storlekar.
Saken är att spirits efter att dom tappats av något börjar krympa tills dom försvinner.

Med andra ord om du inte plockar upp dom i tid så kommer dom att försvinna helt.
Det här innefattar även bomb spirits och life spirits och därför borde dom prioriteras innan man förlorar dom.

Observera också att high spirits utav lila och gröna spirits ger dig dubbelt så många bitar till liv respektive bomber som dom vanliga. Det är därför bra att memorera vart dom brukar finnas och vilka fiender/bossar som tappar flest. På så sätt kan du få ut mest utav din spirit.

Hur man får liv/bomber i TH13
Sättet du samlar extra liv och bomber på i TH13 skiljer sig en del från dom tidigare spelen. Du kan numera inte få extra liv genom att samla poäng, utan både liv och bomber samlas genom Life/Bomb spirits som du kan se på bilden under Spirits ovanför.

Systemet i TH13 gör det också mycket svårare än i tex TH12 att samla många liv eller bomber eftersom mängden fragment du behöver för ett extra liv eller bomb ökar efter varje gång.
(I TH12 kunde du lätt ha minst 5-6 liv innan stage 4)

Bomber
Nu när hela spelet släppts har en del saker ändrats. Numera behöver du 8 gröna spirits för att få en bomb. En annan skillnad är att mängden till nästa bomb aldrig ändras. Så även om du tidigare samlat tex 2 bomber så kommer du fortfarande bara behöva 8 delar till nästa.

Liv
Systemet för hur många bitar du behöver till liv har också förändrats. Det här systemet är dock inte statiskt som systemet för bomber utan ökar ju fler liv du samlat.

För första livet behöver du 8 bitar, och mängden bitar ökar sedan succesivt vartefter du får fler.
Observerade mängder bitar du behöver per liv är följande: 8,10,12,15,18.
Mängden ökar alltså först med 2 men senare med 3.
Hittills har jag inte sett någon högre ökning eller någon som fått fler liv, men om jag upptäcker det uppdaterar jag det i tråden.

De som tappar fragmenten av liv och bomber är delvis bossarna, men också många fiender runtom i banorna är programmerade att tappa dom. Problemet kan vara att hinna ta dom innan dom försvinner eftersom den största mängden fragment verkar ligga i närheten av stora mängder bullets.

Bossar
(Kommer senare)

Saker du kanske inte visste att du kunde göra
Du kan när som helst inne i spelet ändra mellan alla window upplösningar och fullscreen genom att trycka på F10.
Du kan också ta screenshots ifrån spelet genom att trycka på P.

Replays
Easy: Youmu 1cc med endast slash attack. (1 stray bullet ifrån 1 life clear)
Replayen är från ver 1.00c. Patch kan laddas hem från patch sidan här.

Det verkar dock finnas en bugg med replay filer som får dom att spelas upp felaktigt. När jag kollade igenom filen en gång så dog jag flera gånger på tex stage 3 men hade tillbaka alla liv när stage 4 startade. En väldigt konstig bugg.

Fler replay filer kommer läggas upp senare när jag lyckats klara andra svårighetsgrader med endast slash attack.

Bilder och exempel kommer lite senare.
Bild
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Re: [Spoilervarning] Touhou 13 - Youmu Pure Slash Guide

Inläggav saiyoucho » sön 28 aug 2011, 15:33

Nu med mer uppdateringar!
Bild

Fixade också ett fel i bilden och texten till high spirits. Hade av misstag satt fel text på bomb/magic spirit.
EDIT: Nu också med sektion för replays.
Bild

Återgå till "Touhou [Officiella]"