Touhou 12.3, Soku.

Användarvisningsbild
Wolfie
Greater Fairy

Re: Touhou 12.3, Soku.

Inläggav Wolfie » lör 08 mar 2014, 16:04

Jo, det är lite knepigt när [i ett set av tio matcher] har hon 3.5, då det egentligen blir 3.5±0.5
Användarvisningsbild
Nac0n
Moon Rabbit

Inläggav Nac0n » sön 09 mar 2014, 00:12

Kuri skrev:Nacon, detta är en utdaterad lista från den 10:e Juli 2012. Plus att den är baserat helt på statistiken av vad japanerna körde på den tiden i deras community. Detta är inte en representation av karaktärers styrka utan är endast matchups i deras community. Detta är inte en tierlist utan ouppdaterat trams.

Klev jag på någon öm fot?

Det är antagligen utdaterat för att händer ingenting i den Japanska turnerings communityn? Vad vet jag? Eller du för den delen?
Det är svårt att uppdatera något som står stilla. Och jag litar hellre på denna "utdaterade" japanska communityn för att den kan jag läsa och nicka till. Eller du kanske hellre vill ha den här listan? http://z8.invisionfree.com/Cliff_Hanger ... opic=38260.

Har jag sagt att det representerar deras styrka? I så fall får du ursäkta men det menade jag inte alls. Tiers är i sig inte alltid rätt och det är värt att diskutera om precis som i andra fightings. Men tiers har en poäng bakom sig, eftersom de baseras på statistik av vunna och förlorade matcher i turneringar. Personligen litar jag på statistik mer än subjektiva åsikter.

Men om du hittar en uppdaterad tier-list som inte baseras på lösa åsikter släng den gärna i mitt ansikte så att jag vet att jag har fel.
Användarvisningsbild
Wolfie
Greater Fairy

Inläggav Wolfie » sön 09 mar 2014, 00:32

Jag förstår inte problemet med att göra en tierlista utifrån faktiskt spelande? Alltså, om Sakuya vinner dryga 65% av sina matcher mot Okuu, är det så fel att tro att hon kanske har en positiv matchup där?

Eller har det kommit några stora balansändringspatcher på siståne liksom

Vi kan ju dustloopa oss och skriva en egen tierlist helt och hållet baserat på "vad karaktärerna kan göra mot varandra"
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » sön 09 mar 2014, 00:55

Kan ju lägga till att sist jag kollade så var den här tier-listen främst teoretisk, och mest baserad på argument och teori mer än faktiskt matcher som spelats. Detta var dock för den förra upplagan av tier-list, men jag tror inte dom ändrat så mycket för denna varianten, speciellt då den ser väldigt likadan ut.

Sen kan det ju också läggas till att det fucking går inte prata tier-lists i fightans utan att det blir åtminstone lite heated. Låt oss alla bli riktiga.

Det var ett skämt på "let us all get real".
Bild
Användarvisningsbild
Wolfie
Greater Fairy

Inläggav Wolfie » sön 09 mar 2014, 02:09

Eller som vi alla vet:

"Tier-listor finns inte, för man kan ju spela vem som helst."

Eller:

"Om tierlistor finns är alla matchups antingen 5-5 eller 10-0."
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » sön 09 mar 2014, 02:30

"Tier-lists finns bara eftersom folk spelar high-tiers vilket gör att high-tiers förblir high-tiers så att fler spelar dom."

Catch-22 argumentet är det bästa som finns.
Bild
Användarvisningsbild
Wolfie
Greater Fairy

Inläggav Wolfie » sön 09 mar 2014, 13:37

Jag pickar alltid mains innan jag sett tierlistor. Oftast innan jag spelat spelet, ww. Kollade på några exvs.fb-matchvids och bestämde mig för att köra Astray Blue Frame Second L, liksom. Sen så råkade den vara A☆☆☆-tier (näst högst i spelet i dens klass), men. Pickade Sakuya i soku medans det laddade ner installerade. Yosuke i P4U, för han var den enda jag inte avskydde.

Okej, det här säger inte så mycket för att jag alltid råkar picka top-tier-karaktärer tydligen, men...
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » sön 09 mar 2014, 18:20

Jag kan inte personligen minnas att någon jag känner har valt en karaktär på grund av tiers, och jag har inte heller gjort det själv. (Undantag när jag lirar Dan i SF4 för att GOTTA BE SAIKYOU!)

Det är ju desto mer vanligt att man väljer karaktär antingen för att man gillar hur dom liras, eller för att man gillar deras design, och ibland båda! Sen händer det ju ibland att detta resulterar i att man väljer en top-tier men EH.
Bild
Användarvisningsbild
Wolfie
Greater Fairy

Inläggav Wolfie » sön 09 mar 2014, 23:23

Känner en äkta tierhora. Han spelar Zappa i +R, IC i Melee, jag minns inte vem i SF4. Alla baserade på tierlistan. "Man måste ju ha en bra karaktär om man ska vinna". Sjukt ptw-pojk.
Användarvisningsbild
Nac0n
Moon Rabbit

Inläggav Nac0n » lör 10 maj 2014, 19:02

Se till att läsa på de nya reglerna som planeras för det aktuella spelet och kom med åsikter vid misstro på något. Innan konvent eller turneringar kan det hända att ändringar kommer att hända, men spelare kommer då att meddelas.

https://docs.google.com/document/d/1rXj ... sp=sharing

Återgå till "Touhou [Officiella]"