Touhou - Hur bra är du?

Användarvisningsbild
Odden
Kappa
Kontakt:

Re: Touhou - Hur bra är du?

Inläggav Odden » mån 02 jul 2012, 09:16

Kanske borde testa nån gång på Easy, bara för att se hur det är...

Ohohohohoho! Eeasy modo?? Aja. Gör det du. Bra att börja med.
Odd, Odden, Owen, Björn, Wennerholm, Bob. Någon av dessa går bra.
Oh nej... man har gått och blivit bloggare...
http://oddbjornwennerholm.wordpress.com/
Användarvisningsbild
WardenOath
Legenden

Inläggav WardenOath » ons 01 aug 2012, 20:53

Klarade av EoSD på normal en gång. Fick ett dåligt slut och har inte försökt sedan dess. /aya
Användarvisningsbild
Echorin
Lesser Youkai

Inläggav Echorin » sön 05 aug 2012, 02:02

Jag är en sån som är för stolt för att spela något spel någonsin på easy men med det sagt så måste jag tillägga att jag faktiskt är skitkass /baka har fått höra att jag är på tok för agressiv i min spelstil ;;;
Användarvisningsbild
Gale
Ayaya!
Kontakt:

Inläggav Gale » sön 05 aug 2012, 02:56

Echorin skrev:Jag är en sån som är för stolt för att spela något spel någonsin på easy men med det sagt så måste jag tillägga att jag faktiskt är skitkass /baka har fått höra att jag är på tok för agressiv i min spelstil ;;;

Börjar man bara på rätt svårhetsgrad brukar man bli rätt bra till slut *tittar på Kiyoshi*.

Sen så kan det ju vara ett litet minus om man spelar aggresivt kanske xD Jag vet att många bättre spelare har ganska bra tålamod och är inte så verbala när de spelar. Ta till exempel SKD, en skicklig spelare. Det är väldigt intressant att se hur han spelar för han sitter typ 20 cm ifrån skärmen när han spelar och är knäpptyst xD
Bild
Användarvisningsbild
chum
Lesser Youkai

Inläggav chum » ons 08 aug 2012, 12:09

Så jag körde ju UFO Lunatic en del för inte så länge sen. Övade banorna och så och kom ganska nära en 1cc. Kände att jag ändå gjorde hyffsat bra ifrån mig med tanke på hur svårt spelet är, man behöver bra reflexer och precision för UFO lunatic med tanke på skottensmönstrernas hastighet, densitet och slumpmässighet.

Jag slutade spela då STGT startade, 30:e Juli, sen dess har jag spenderat mitt shmuppade på Strikers 1999 och V-V (kanske lite drygt 8 timmar har spenderats på båda spelen totalt ännu.)

Så häromdan kände jag mig uttråkad och slog på UFO för att larva mig lite i lunatic.

Herregud! Fan vad snabbt allt går och så många skott det är, det här är ju helt omöjligt ju, tänkte jag. Helt plötsligt dör man överallt...

De andra spelen har segat ner mig totalt D:

Touhou really is harder!

Gale skrev:
Echorin skrev:Jag är en sån som är för stolt för att spela något spel någonsin på easy men med det sagt så måste jag tillägga att jag faktiskt är skitkass /baka har fått höra att jag är på tok för agressiv i min spelstil ;;;

Börjar man bara på rätt svårhetsgrad brukar man bli rätt bra till slut *tittar på Kiyoshi*.

Sen så kan det ju vara ett litet minus om man spelar aggresivt kanske xD Jag vet att många bättre spelare har ganska bra tålamod och är inte så verbala när de spelar. Ta till exempel SKD, en skicklig spelare. Det är väldigt intressant att se hur han spelar för han sitter typ 20 cm ifrån skärmen när han spelar och är knäpptyst xD

Grejjen är att för att bli bättre så kan man inte spela passivt. Man måste aktivt tänka och lära sig när man spelar för att bli bättre, och det roliga är att ju bättre man blir desto fler risker klarar man att ta och då kan man även köra mer aggressivt för att det är roligt :-)

Att börja på Easy är Ok, bara man går vidare när det blir för enkelt (om man inte vill ha typ high scores och sånt på easy.)

Personligen började jag med Normal och arbetade upp mig till hard och lunatic. Det gick ganska fort och jag har knappt rört easy alls. Så det är verkligen inget fel med att vara för stolt för att köra på easy.
Användarvisningsbild
Svinto
Farbror Skägg
Kontakt:

Inläggav Svinto » ons 08 aug 2012, 12:31

Jag har aldrig kört seriöst på lunatic så jag kan inte uttala mig om det.
Men intressant att höra att du upplevde en så stor skillnad. Jag antar att du inte körde på de lättare svårighetsgraderna i STGT-tävlingen.

Vad jag gillade med Touhou jämfört med andra schumps när jag började spela var att mina ovana reflexer kunde många gånger kompenseras med taktik och bra planering. De fina bullet-patterns i Touhou-serien lämpar sig extra bra för detta. Detta gjorde att jag alltid kände att jag kunde komma vidare och aldrig satt fast.

Efter hand blev jag bättre och kunde spela mer på känsla och även öka svårighetsgraden.
På högre svårighetsgrader känner jag inte att taktik och planering hjälper så mycket längre. Är reflexerna för dåliga så dör jag oavsett vad. Men i början hjälpte de mig att komma igång och spela.

Jag tror aldrig jag hade fastnat för Schmups om jag inte börjat spela Touhou.
Användarvisningsbild
Kiyoshi
Yukari's Bitch

Inläggav Kiyoshi » ons 08 aug 2012, 14:59

Gale skrev:Börjar man bara på rätt svårhetsgrad brukar man bli rätt bra till slut *tittar på Kiyoshi*.

Fast det löste sig ju till slut.

Jag skulle rekommendera att man hoppar lite mellan olika svårighetsgrader, för helt plötsligt kan man märka att man klarar t.ex hard om man i vanliga fall bara spelar normal.
(eller så märker man att spelet blev roligare om man spelade på normal istället för Lunatic)

Återgå till "Touhou [Officiella]"