Favoritspel i serien?

Användarvisningsbild
chum
Lesser Youkai

Favoritspel i serien?

Inläggav chum » lör 11 aug 2012, 15:48

Har inte sett en sån här tråd förut, men det vore intressant att veta vilket spel folk tycker är bäst, och varför.

För mig är det antingen Fairy Wars eller UFO. Bara sånt grymt ös i de spelen, man blir verkligen involverad och musiken är fantastisk.

Shoot the Bullet och på senare tid även Phantasmagoria of Dim.Dream är sekondära favoriter för mig. Det är helt enkelt spel man kan sitta och köra riktigt länge utan att tröttna. I StB pga att det helt enkelt tar lång tid att försöka öka sin score, och i PoDD för att fajterna är helt slumpmässiga så man vet aldrig riktigt hur det kommer gå.

När jag först började spela Touhou tyckte jag mest om EoSD och PCB. Det är definitivt väldigt bra spel, men jag har tröttnat för mycket på banorna för att kalla dom favoriter längre.

Vilka är dina favoriter? Det går bra att nämna fangjorda spel också om det finns ett du tycker är extra bra.
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Re: Favoritspel i serien?

Inläggav Aioli » lör 11 aug 2012, 15:51

PCB, det ger mig ett fantastiskt helhets-uttryck, och är mer än upplevelse än ett spel för mig. Men det kan mycket väl vara så att det är nostalgi som pratar åt mig där med då det var ett av dom första jag körde.

Andra favoriter är väl Soku (OH GOSH BIG SURPRISE) och IN, även om jag inte kör IN någonsin då det spelet bara gör mig sämre på Touhou varje gång jag kör det. Men jag tycker det känns lite häftigare än resten på vissa sätt, det är många system i det som går bra ihop och antalet karaktärer är inte att fnysa åt heller.

So yeah, PCB, Soku och IN skulle jag nog säga.
Bild
Användarvisningsbild
chum
Lesser Youkai

Inläggav chum » lör 11 aug 2012, 15:55

Mm kan hålla med om att PCB är fantastiskt rent estetiskt.

Jag kommer köra fighting-spelen mer när jag har en Pad som faktiskt funkar. Den jag har nu är trasig =(
Användarvisningsbild
Sodamachine
Remu Bombhax

Inläggav Sodamachine » lör 11 aug 2012, 16:19

Oj.
Jag vet inte vilket av alla jag tycker om mest, men det hoppar mellan EoSD, IN, StB och GFW skulle jag kunna tro.
Användarvisningsbild
Nac0n
Moon Rabbit

Inläggav Nac0n » lör 11 aug 2012, 16:44

Danmaku: Mountain of Faith

Annars så är det ju Soku.
Användarvisningsbild
The-Core
QED「Ripples of 495 Years」

Inläggav The-Core » lör 11 aug 2012, 17:26

Bild
Bild
Bild
Over and out.

Edit: Wow, varför är det bara TD som blir resized?
Är det för att den är 606x600 istället för 600x600?
Rude, jag som trodde att vi levde i ett jämställt samhälle där ingen dömdes olika enbart för att de inte var som alla andra.
Bild
Användarvisningsbild
Molten
Shikigami

Inläggav Molten » lör 11 aug 2012, 18:57

Mitt favoritspel är nog IN, för att Keine,Alice,Mystia samt stage 2/3/extra theme, stage 2/3/4/extra boss theme är awesome. Efter IN skule jag nog sätta både PCB och SA på delad andraplats och efter dessa TD.
Bild
Användarvisningsbild
Svinto
Farbror Skägg
Kontakt:

Inläggav Svinto » sön 12 aug 2012, 13:10

Hmm. Då jag spelar Touhou-spelen strikt kronologiskt så har jag inte testat alla än. Har spelat upp till th09.

Men jag håller med om att PCB var väldigt, hur ska man säga, rent, snyggt, inga konstigheter utan rakt på sak. Nog det spelet jag haft roligast med.

Så th07 PCB är nog mitt val.
Användarvisningsbild
Kiyoshi
Yukari's Bitch

Inläggav Kiyoshi » mån 13 aug 2012, 16:22

Mitt favoritspel just nu är Touhou youyoumu ~ Perfect Cherry Blossom.
Jag vet inte exakt varför jag älskar just detta Touhou spel, storyn är ok men inte mer en så, tillförandet av cherry är både ett plus och ett minus, musiken är riktigt bra och hastigheten och mekaniken känns väldigt trevlig.

Cherry är kul för det ger en utmaning men det kan vara riktigt jobbigt när man spelar för score (för mig i alla fall).
Nu när jag har tänkt lite mer på detta så tror jag att jag gillar PCB p.g.a. att det känns som om jag styr karaktären med min hjärna och inte mina fingrarna, spelet flyter på i precis rätt tempo och karaktärerna rör sig flytande på ett sådant sätt att man känner att man kan styra dom exakt.
I de nyare spelen känns det som om man nästan styr med en joystik man får inga exakta avslut när man släpper tangenten, det känns på något sätt som om karaktären har kvar en massa röresleenergi när man släpper tangenterna som gör att man inte stannar direkt.
Användarvisningsbild
Gale
Ayaya!
Kontakt:

Inläggav Gale » mån 13 aug 2012, 16:42

Favoritspelet är Embodiment of Scarlet Devil. Anledningen är väl lite för att det är det första spelet jag spelade, och spelet jag spelat mest. Jag har väl inte spelat mycket på Lunatic eller Hard, men Extra stage i det här spelet är något som jag faktiskt kan säga att jag kan bra. Jag har säkert spelat spelet regelbundet i säkert tre år, och nu kan jag i princip Extra Stage utantill. Det enda som återstår är att få mer score hela tiden genom att våga få mer graze, våga använda bomberna för att få bättre score, samt att lära sig vissa våghalsiga tekniker på vissa spellcards.

Och just ja, Ripples of 495 years...nog det enda spellcard som jag aldrig lyckats lära mig. Ska bli kul att kunna cappa det utan liv och bomber med max score någon gång...
Bild

Återgå till "Touhou [Officiella]"