Kenny spelar Double Dealing Character (spoilers, hej)

Användarvisningsbild
KennyMan666
Shikigami
Kontakt:

Kenny spelar Double Dealing Character (spoilers, hej)

Inläggav KennyMan666 » mån 12 aug 2013, 20:41

Som sist så tänkte jag ta och dela med mig av lite dag ett-intryck från fullversionen av senaste Tåhå-liret. Alltså är den här tråden full av spoilers.

Första halvan av spelet finns det inte så mycket att orda om eftersom det är i princip detsamma från demot. Marisa B är inte nerfad, och därmed fortsätter hon vara den enda karaktären som är värd att spela (eftersom hennes bomb låter en farma en jävla massa liv och bomb-fragment - att ha sex eller sju liv efter besegrad Kagerou är ingen ovanlighet...).

Bana fyra är rätt trevlig. Ingen svårighetsspik här, egentligen - den kan lätt verka snabb och twitchy med elaka riktade attacker i kombination med spridskott, men är faktiskt inte så illa när man kommit fram till hur man kan tackla den. Mellanbossen, Benben Tsukumo, är en musiker med diverse not-baserade attacker. Inte jättesvår, men kan lura en lite. Andra halvan av banan fortsätter med samma slags bombardemang som den första, med en sekvens där man kan plocka ihop en hel del bombfragment. Som boss agerar Yatsuhashi Tsukumo, även hon med en massa notskott. Har två trollkort som kan vara lite kniviga, men sllt som allt är hon inte så illa.

Och så har vi bana fem.

Det är en bana som är ute efter dig på flertalet sätt. Mycket rörelse krävs. Fienderna och skotten är många. Men det är inte det som är problemet. Som både mellanboss och boss stöter man på en tös vid namn Seija Kijin. Hon representerar mer än något annat spelets spik i svårighetsgrad.

Nu blir det spoilermarkerat här, för det här är saker som jag rekommenderar att man upplever själv istället för att läsa om, för att inte förta överraskningen. Även om man läser den här tråden som redan är markerad som spoilers.

Hon nöjer sig inte med att peppra bombmattor - hon trixar med interfacet också. Jag vet inte vad hennes officiella förmåga är, men i spelet tar den formen av ett rejält mindfuck - saker hon gör inkluderar att skjuta skott till toppen av skärmen så de dyker upp på botten av skärmen, vända skärmen horisontellt så höger/vänster byter plats, vända skärmen vertikalt så att upp/ner byter plats, samt snurra hela jävla skärmen så att alla kontroller blir baklänges. Hennes icke-trollkortsattacker är ganska jävliga också.

Stora delar av min strategi ligger helt enkelt i att se till att nå fram till henne med åtta liv (max) så att man har nog för att ta sig förbi henne och sen nog för att göra något vettigt på bana sex.

Just det, bana sex. Kort bana. Som mellanboss är det Seija igen, och noterbart är att det inte är någn mer bana mellan henne och slutbossen - en liten prinsessa kallad Shinmyoumaru Sukuna. Hon har lite gimmicks för sig och är rätt jobbig. Speciellt ett... rätt speciellt survival-kort som ju måste vara det absolut sämst designade som ZUN någonsin kläckt. Fy för den.

Extra vet jag inget om och har inte ens kollat upp vad för slags karaktär bossen är. Försöker fortfarande upprepa konststycket med Ten Desires att fixa en 1CC inom 24 timmar från att jag började spela, men Seija och Sukuna gör att det börjar kännas lite knöligt... (och nu antagligen omöjligt eftersom min dektop har börjat krascha på läskiga sätt.)

Rätt bra spel i allmänhet, men kör lite in i en vägg halvvägs igenom bana fem, får jag säga.
Senast redigerad av 1 KennyMan666, redigerad totalt 0 gånger.
Bild
Mästare i PoFW | Administratör, Svenska Touhou-wikin | STGFan, Sveriges shmup-community
Användarvisningsbild
Gale
Ayaya!
Kontakt:

Re: Kenny spelar Double Dealing Character (spoilers, hej)

Inläggav Gale » mån 12 aug 2013, 21:11

Eftersom tråden redan är taggad med Spoilers så kommer jag inte att mörklägga text.

Av vad jag hört så beror vilka bossar man möter på bana fyra av vilken shot type man väljer att spela med, alla A-typer möter Benben och alla B-typer möter Yatsuhashi.

Benben är det sötaste ZUN har skapat sedan Kyouko (Eller kanske Youmu i TD)

Bana 5 och 6 är himla kul om man bortser från ZUNs tabu med att trixa med gimmicks på ett sätt som jag tycker är mindre okej, men jag måste erkänna att jag tyckte det var lite roligt.

Eftersom du själv inte har spelat Extra Stage så säger jag inget mer om det än att det är en riktigt kul strid och jag tycker personligen att han har lagt mycket energi bakom själva boss-fighten. Lägg märke till hur han leker med Bakgrundsljudet i striden, det är nog ett av de härligaste Ex-striderna sen Yukari.

IMO
Bild
Adauchi
Ghost
Kontakt:

Inläggav Adauchi » mån 12 aug 2013, 21:16

ZUN skrev ut sin längd i end credits. 173cm. Värt att poängtera. =>
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » mån 12 aug 2013, 21:28

Jag tog mig en bit in i stage 5 och fann det hela väldigt tråkigt.

Så jag stängde av.

Tog sedan och kollade upp lite av det jag skulle missa på stage 5 och 6 hörde mest om en massa fula gimmicks.

Så jag raderade mappen.

Tack och hej, leverpastej.

(Stage 4 var helt ok dock, och jag diggade det första (non-spellcard) mönstret på stage 5 mid-bossen. Amazing.)
Bild
Användarvisningsbild
Sodamachine
Remu Bombhax

Inläggav Sodamachine » mån 12 aug 2013, 21:42

Det är ju bästa gimmicken sedan Reisen!
Användarvisningsbild
chum
Lesser Youkai

Inläggav chum » tis 13 aug 2013, 05:39

Tycker inte om det här spelet, men jag 1cc:ade det med ReimuB och MarisaB på lunatic. A-shotsen kraschar spelet på fjärde banan.

Återgå till "Touhou [Officiella]"