Adobe hackade, miljontals lösenord potentiellt läckta.

Här kan du posta det som inte passar in i någon av dom andra kategorierna.
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Adobe hackade, miljontals lösenord potentiellt läckta.

Inläggav Aioli » fre 01 nov 2013, 18:44

Så för ungefär 4 veckor sedan så rappoterade Adobe att deras databas hade blivit attackerat och att information och krypterade lösenord för uppemot 2.9 miljoner användare har läckt ut.

Men som det så ofta visar så är ibland den sanna historien värre än man först tror, och nya rapporter visar på att det kan vara uppemot 130 miljoner som har läckts ut, och att Adobes kryptering av dessa skulle vara väldigt undermålig.

Jag vet att det många på sidan som sysslar med kreativitet/multimedia, där just Adobe har många av sina produkter, så det finns ju risk att någon av era uppgifter har läckt ut. Jag har hittat en sida som låter en kolla om ens email är en av dom som blivit utsatta för intrånget, men detta ska ju alltid tas på egen risk. Även om den från vad jag ser är säker så vill jag inte behöva ta ansvar för vad ni gör med den om något emot förmodan är fel.

Så jag lägger den I en spoilertagg så alla är säkra på vad ni (möjligen) ger er in på.

http://adobe.cynic.al/

TL;DR: Adobe har blivit hackade, uppemot en 100 miljoner krypterade lösenord och emails läckta, och det finns risk att krypteringen inte kommer hålla länge. Om ni registrerat någon produkt eller liknande hos Adobe finns det nog anledning att se över era lösenord.
Bild
Användarvisningsbild
Sodamachine
Remu Bombhax

Re: Adobe hackade, miljontals lösenord potentiellt läckta.

Inläggav Sodamachine » fre 01 nov 2013, 19:22

Jag visste inte ens att Adobe hade någon tjänst där man gjorde ett konto hos dom.
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » fre 01 nov 2013, 19:34

Man ska från vad jag förstår behöva göra ett så kallat AdobeID för att registrera produkterna man köpt för att således få ut mer ifrån dom, såsom, support, uppdateringar, sparande av serial keys och utgivandet av sitt lösenord samt e-mail till tredjepart.

Personligen tycker jag alla dessa obligatoriska/rekommenderade konton kan dra dit pepparn växer så länge företag inte kan lära sig skydda informationen med den säkerhet den förtjänar.
Bild
Användarvisningsbild
Sodamachine
Remu Bombhax

Inläggav Sodamachine » fre 01 nov 2013, 19:38

Jo tack.
Ett lösenord skall åtminstånde vara krypterade med 128bitars eller mer, och saltade.
Och det är ett minimum...
Användarvisningsbild
Ragathol
Kappa
Kontakt:

Inläggav Ragathol » lör 02 nov 2013, 23:33

Lol som att någon har köpt Photoshop
Användarvisningsbild
Nac0n
Moon Rabbit

Inläggav Nac0n » sön 03 nov 2013, 15:01

Ragathol skrev:Lol som att någon har köpt Photoshop

^ truth, men Adobe är inte endast photoshop förvisso :P.
Typ bara företag som köper från Adobe, sen köper väl skolor en Educational licens bara.

Well, this doesnt concern me at least. Jag äger ingen licens.

Återgå till "Annat"