Touhou Problemlösning och tips. [Ställ frågor här!]

Nyligen kommit in i Touhou spelen, eller kört i flera år? Här kan du diskutera allt rörande spelen.
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Touhou Problemlösning och tips. [Ställ frågor här!]

Inläggav saiyoucho » tor 03 nov 2011, 00:57

Eftersom vi haft en del frågor angående patchar och problem med spel och dylikt så skapar vi en tråd där du kan fråga och få hjälp med saker som rör dessa frågor.

För dig som letar efter patchar till spelen så finns dom uppladdade direkt på vår sida här: Touhou Patchar och Verktyg

Om det är någon patch du saknar på sidan eller har förslag på ytterligare spel som ska läggas till så får du också gärna posta det här.

Vanliga problem:

Min V-Sync patch fungerar inte till Touhou 06 Embodiment of Scarlet Devil.
För att V-Patch ska fungera för EoSD så måste du döpa .exe filen för spelet till: "東方紅魔郷" utan " tecken.

Om du också har den engelska patchen installerad och vill använda v-sync till spelet på engelska så måste du döpa om th06e.exe filen till detta namn.

Om du får problem med att starta spelet så behöver du antingen ändra din dators locale till Japanska eller starta spelet genom Windows Applocale och välja Japanska "日本語" som du hittar längst ner i listan.

Jag kan inte använda alla karaktärer i Touhou 12.3 Hisoutensoku trots att jag redan har 10.5.
Det här är ett väldigt simpelt problem som många haft när dom installerar expansionen först. För att länka 12.3 med 10.5 så går du till mappen där du installerat expansionen till spelet och öppnar filen "configex123.ini" i tex notepad.

I början av filen "configex123.ini" så hittar du texten
[th105path]
path=C:\Games\Touhou\TH10.5 Scarlet Weather Rhapsody

Efter texten "path=" skriver du in sökvägen till mappen där din installation av Touhou 10.5 Scarlet Weather Rhapsody finns på din dator. I mitt fall "C:\Games\Touhou\TH10.5 Scarlet Weather Rhapsody".

När du sedan startar spelet så ska alla karaktärer du låst upp ifrån 10.5 också gå att välja i expansionen.
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Re: Touhou Problemlösning och tips. [Ställ frågor här!]

Inläggav saiyoucho » tor 03 nov 2011, 01:08

Nac0n skrev:Problemet för mig är att jag inte förstår hur dessa ska patchas, jag lägger allt i samma folder som det som ska patchas, men det funkar ändå inte :T ...

Mitt 12.3e.exe funkar inte nu bara för det lol

Patchade nyss själv för att kolla vad som kunde vara fel. Först installerar du den Japanska 1.10a patchen och väljer var din installation av spelet finns.

Installera sen 1.1 English patchen i samma mapp. Om det inte fungerar, kontrollera om du har en mapp som heter "th123" i din spelmapp för 12.3. I mitt fall så skapade den Japanska patchen för 1.10a den mappen och slängde in den nya .exe filen där.
Om du kopierar alla filer den patchat in i den mappen och skriver över dom gamla så borde det fungerade. Hade inga problem efter att gjort det själv.
Bild
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » fre 31 aug 2012, 10:24

Online play på Phantasmagoria of Flower View med Adonis.
Det finns en mängd problem man kan stöta på när man försöker få igång PoFV i netplay via Adonis. Se först till att du har dom senaste patcharna: ver 1.50a netplay patch - ver 1.1 english patch.

Den första patchen är den officiella netplay patchen som är nödvändig för att kunna spela online över huvud taget. Den andra patchen är den senaste versionen av den engelska patchen och innehåller också adonis som du kan välja att installera med patchen.

Grundfilerna för Adonis innehåller:
adonis.dll
adonis.exe
adonis_config.ini
adonise.exe

Om du har installerat originalspelet och den engelska patchen kommer du ha 2 olika .exe filer för spelet. Den ena är "th09.exe" som är den japanska exe filen och den andra är "th09e.exe" som är den engelska exe filen.

"adonis.exe" filen körs emot den japanska exe filen och kommer att försöka starta spelet genom filen "th09.exe" varpå "adonise.exe" då är den engelska motsvarigheten av programmet som kommer att försöka starta spelet genom filen "th09e.exe".

Ett vanligt problem som kan förhindra att du får programmet att starta över huvud taget är om du är van att använda vpatch till spelet (v-sync patch). Eftersom vpatchen är programmerad att köra spelet från "th09.exe" så måste du om du vill köra vpatch med den engelska versionen döpa om/skapa en kopia av den engelska exe filen med just namnet "th09.exe".

Om du då har döpt om den engelska exe filen istället för att skapa en kopia kommer "adonise.exe" inte att hitta rätt fil och därmed stängas ner så fort du försöker starta det. Samma problem kommer du få om du försöker köra "adonis.exe" filen som är menad för den japanska versionen av spelet.

Om du döpt om den engelska versionen av exe filen kommer då inte adonis att kunna hitta rätt fil den letar efter och helt enkelt inte fungera.

När du sett till att du har rätt namn på alla filer och allt patchat borde du kunna starta adonis eller adonise. Vilken du väljer är beroende på om du vill köra spelet på engelska eller på japanska.

Om programmet startar kommer det att se ut såhär:
Adonis
AdonisE

Om du använder den japanska versionen och får konstiga tecken istället för japanska behöver du använda Japansk locale eller applocale från microsoft.

Hur som helst får du tre olika val att välja mellan när du startat programmet. Du kan välja mellan S för att hosta spel. C för att ansluta till någon annan att spela mot eller W för att kolla på andra som spelar som spectator.

När du hostar ett spel som server kommer du att behöva ange vilken port du vill använda för servern. Default port är vanligtvis 10800.

Om du väljer Client kommer du att få ange en server IP till den du spelar mot samt det port number som personen angett. Om rätt nummer redan står efter texten "default:" i rutan behöver du bara trycka enter för att fortsätta med det angivna numret. Samma sak gäller för både IP och Server Port.

För de som väljer Watch för att agera spectator så fyller ni i precis samma saker som i de fall ni ansluter som client. Server IP för personen som hostar samt personens port number.

Om du vill slippa skriva in IP och Port number manuellt när du startar adonis kan du klistra in det i adonis_config.ini filen längst ner i dokumentet.
Exempel:
[SaveIP]
enabled = 1
ServerPort=10800
PeerIP=xx.xxx.xxx.xxx (x anger självklart en siffra)
PeerPort=10800

Du kan också ändra inställningar för replay save, window mode/fullscreen mode och upplösning på fönstret och annat i config.ini filen.

Vanliga problem med anslutning
Ett väldigt vanligt problem många kan stöta på när dom fått Adonis att fungera är att dom fortfarande inte kan ansluta till andra spelare. Det här beror oftast på att du som ansluter, den som hostar eller rent av båda parterna inte har den server port ni försöker använda öppen.

Om du använder en firewall eller en router så kan du behöva öppna rätt port (oftast 10800 som är default) via port forwarding. Om du tidigare inte använt netplay på PoFV kan det också hända att windows firewall frågar dig om du vill blockera programmet. Se till att du tillåter anslutningar till och från programmet för att förhindra att det blockeras av windows firewall för att undvika problem.

Om du behöver hjälp att ställa in port forwarding för en specifik router eller liknande, gör gärna en sökning på google eller alternativt fråga i tex vår ventrilo server där någon säkert kan hjälpa dig med problemet.

EDIT:
Om du har följt beskrivningarna tidigare och spelat ändå krashar efter att du startar det, kör "adonis.exe" eller "adonise.exe" i kompabilitetsläge för Windows 98/Windows ME så borde det fungera.
Bild
Användarvisningsbild
Odden
Kappa
Kontakt:

Inläggav Odden » tor 06 dec 2012, 23:45

GAAAAAH! DENHÄRA KILLEN wrelveirrenda HÅLLER PÅ ATT SMITTA VÅRT FINA FORUM MED MASSA SPAM! NWAHWAWAAA!
HJÄLP OSS ADMINS!
Odd, Odden, Owen, Björn, Wennerholm, Bob. Någon av dessa går bra.
Oh nej... man har gått och blivit bloggare...
http://oddbjornwennerholm.wordpress.com/
Användarvisningsbild
Nac0n
Moon Rabbit

Inläggav Nac0n » fre 07 dec 2012, 09:35

nog lite upptagna atm, snart så :P

Bottarna passar på när admins och mods sticker iväg från datorerna över en natt
Användarvisningsbild
Erikonr
Holy F**kn Tree!

Inläggav Erikonr » mån 10 dec 2012, 21:11

Så jag tänkte köra lite soku med Nac0n men ville bara ha allting upplåst till matchen.
Det visar sig att även om jag ersätter den gamla score filen så kör den på den gamla score filen, samma sak gäller om jag tar bort den.
Är det någon som har varit med om det här tidigare eller som har en lösning på det?
"Patotis."
Användarvisningsbild
Kuri
Earth Rabbit
Kontakt:

Inläggav Kuri » mån 10 dec 2012, 23:36

Erikonr skrev:Så jag tänkte köra lite soku med Nac0n men ville bara ha allting upplåst till matchen.
Det visar sig att även om jag ersätter den gamla score filen så kör den på den gamla score filen, samma sak gäller om jag tar bort den.
Är det någon som har varit med om det här tidigare eller som har en lösning på det?

Har inte hört talas om problemet förut men helt upplåst score fil finns här http://hisouten.koumakan.jp/
BildBild
Användarvisningsbild
Erikonr
Holy F**kn Tree!

Inläggav Erikonr » tis 11 dec 2012, 09:59

Kuri skrev:Har inte hört talas om problemet förut men helt upplåst score fil finns här http://hisouten.koumakan.jp/

Jag tror att jag missade att säga det, problemet är att det inte går att ersätta score filen även om det är med en ny score fil. Till exempel den som du skickade nu.
Men tack för att du tog dig tiden att svara!
"Patotis."
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » mån 21 jan 2013, 14:01

Erikonr skrev:
Kuri skrev:Har inte hört talas om problemet förut men helt upplåst score fil finns här http://hisouten.koumakan.jp/

Jag tror att jag missade att säga det, problemet är att det inte går att ersätta score filen även om det är med en ny score fil. Till exempel den som du skickade nu.
Men tack för att du tog dig tiden att svara!

Tänkte att vi kan säga att ditt problem med score filerna är löst eftersom jag kom på vad felet var under nyår.
Bild
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » mån 21 jan 2013, 15:15

Jag skulle gärna vilja höra just vad felet var för något! Och hur det löstes.

Det har konfunderat mig ända sedan jag först läste om det här i tråden, så man blir ju lite nyfiken.
Bild

Återgå till "Spel"