Nya forumregler

Nyligen kommit in i Touhou spelen, eller kört i flera år? Här kan du diskutera allt rörande spelen.
Adauchi
Ghost
Kontakt:

Re: Nya forumregler

Inläggav Adauchi » tor 18 okt 2012, 11:57

Aioli skrev:Jag kan rada upp ett antal fler saker än bara färgschemat som får mig att fnissa åt LR, men är inte säker på om det är fullt relevant eller nödvändigt.

Dela gärna med dig i ett PM om du känner för det.

Aioli skrev:Men om LR har ett färgschema som inte är lika groteskt så kanske dom bör göra det till default temat.

Kommer aldrig att hända, som du förmodade. Tror jag har bett om detta mellan tio till femton gånger nu...
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » fre 19 okt 2012, 00:10

Inlagt i slutet av förstaposten:
Vi gör vårat bästa för att forumet ska vara rent och fint och vårat mål är att alla ska kunna trivas på forumet.
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~
Användarvisningsbild
Rheeve
Norrländsk och gammal

Inläggav Rheeve » fre 19 okt 2012, 19:29

Jag vill föreslå att reglerna bör ha en punkt om Modifikation av Text i citat, helst ett förbud mot detta men minst en restriktion.

Modifikation av text i citat förändrar meddelandet och inbjuder till missförstånd och i värsta fall kan det uppfattas som respektlöshet och trollande.
Bild
Return 0;
}
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » fre 19 okt 2012, 19:31

Rheeve skrev:Jag vill föreslå att reglerna bör ha en punkt om Modifikation av Text i citat, helst ett förbud mot detta men minst en restriktion.

Modifikation av text i citat förändrar meddelandet och inbjuder till missförstånd och i värsta fall kan det uppfattas som respektlöshet och trollande.

Det är faktiskt en väldigt bra idé. Ett citat är inte citat om texten ändrats. Det kan väldigt lätt bli missförstånd om man ändrar texten på något som någon skulle sagt.

EDIT: Har lagt in det i posten nu.

Ändra inte texten i något du citerar
Om du citerar någons medlem, ändra inte texten från den originella texten. Detta kan lätt leda till missförstånd och gör det också svårt att se vad som egentligen sagts när man ofta måste gå igenom större delar av trådar för att hitta det citerade inlägget.
Bild
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » fre 19 okt 2012, 19:39

Men snälla, kan det bli mer no fun allowed?

Bonuspoäng när den som skriver det själv har tidigare gjort det han vill restriktera.

Det är just såna här löjligt specifika regler man inte behöver när man har en kombination av "visa respekt" och regel 1.

Är detta verkligen ett sådant problem att man behöver göra en specifik regel för det och sedan fortsätta gå mot "no fun allowed" spåret? Om folk emot förmodan gör det för att vara respektlösa och trolla, bara peka på respekt och regel 1 och skiten är ur världen.

*suckar*
Bild
Användarvisningsbild
Rheeve
Norrländsk och gammal

Inläggav Rheeve » fre 19 okt 2012, 19:45

Aioli skrev:Men snälla, kan det bli mer no fun allowed?

Bonuspoäng när den som skriver det själv har tidigare gjort det han vill restriktera.

Det är just såna här löjligt specifika regler man inte behöver när man har en kombination av "visa respekt" och regel 1.

Är detta verkligen ett sådant problem att man behöver göra en specifik regel för det och sedan fortsätta gå mot "no fun allowed" spåret? Om folk emot förmodan gör det för att vara respektlösa och trolla, bara peka på respekt och regel 1 och skiten är ur världen.

*suckar*

Om vi ska retroaktiv moderering, som jag uppfattar att det är vad som önskas, så ge mig en varning då.

Jag står kvar vid mitt uttalande.

Edit:
Jag har för mig att en kombination av "regel 1" och "visa respekt" var vad forumet hade som regler från första början men det dög inte.
Bild
Return 0;
}
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » fre 19 okt 2012, 20:03

Rheeve skrev:Jag har för mig att en kombination av "regel 1" och "visa respekt" var vad forumet hade som regler från första början men det dög inte.

Om man räknar regeln som endast var formulerad som "VAR INTE DUM I HUVUDET" som regel 1 så nej, det dög inte.

Jag har hittills inte sett en kombination av regel 1 och visa respekt, tills alldeles nyss då. Den vi har nu är absolut prima, men tidigare har jag inte sett det en bra formulerad variant av det.

Sen kan jag inte komma ihåg fall då du (eller någon annan) har ändrat i citat har varit varningsvärdiga. Jag tycker bara att det är ett fall av "pot calling kettle black" eller hur ordspråket går.

Jag minns ett tillfälle, och det tyckte jag var onödigt (byst-incidenten), men det var sannerligen inte varningsvärdigt.

För att det var en liten skit-sak.

Kort fattat, är verkligen ändringar av citat en sådan vanlig eller stor sak att det bör läggas till i reglerna?
Bild
Användarvisningsbild
Rheeve
Norrländsk och gammal

Inläggav Rheeve » fre 19 okt 2012, 20:16

Jag tycker att det är nödvändigt, om ändring av citat är acceptabelt så är citat verkningslösa. Varför ska vi ens ha citat om vi inte kan lita på att citaten är korrekta?

Känns som om man måste kolla upp citaten för att folk kanske har modifierat citatet med tiden så tappar citat allt värde.
Bild
Return 0;
}
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » fre 19 okt 2012, 20:36

Nu kanske jag är subjektiv här, vad vet jag, men i alla mina erfarenheter av forum så har citat-funktioner inte använts så mycket för att man ska behålla någon sorts information och istället har det oftast använts för att det helt enkelt ska bli mer klart vem man talar till.

Än annan sak det används för är ju för att dela upp och mer strukturerat kunna visa vilka delar man svarar på med vad.

Hur ofta ser man på forum att folk modifierar citat för egen vinning, då det samtidigt inte är uppenbart att citat blev modifierat?

Jag tror inte vår community är sådan att dom fallen du verkar vara rädd för ska uppkomma någonsin kommer vara ett problem.
Bild
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » fre 19 okt 2012, 20:55

Jag skulle inte säga att det är "No fun allowed". Ett problem är att folk oftast läser posten med citatet istället för originalposten eftersom inlägget med citatet också innehåller den tidigare texten.

Därför kan det lätt leda till att man helt missar vad som egentligen sagts, vilket bara skapar problem. Något som helt kan undvikas om man inte modifierar texten i citaten.

Med andra ord skapar det i längden mindre problem och det är inte direkt som att felciterade meningar har någon bra effekt dom flesta gånger.
Bild

Återgå till "Spel"