Angående en mod i tails tråden

Håll koll på information och läs igenom forumreglerna.
Nyheter finns också på frontsidan http://www.touhou.nu
Användarvisningsbild
Kuri
Earth Rabbit
Kontakt:

Angående en mod i tails tråden

Inläggav Kuri » tor 19 jul 2012, 06:19

Jag tänkte skriva detta i tråden "Tails Gets Trolled: En modern webcomic för moderna personer!" men valde att copy pasta det hit istället för att inte ta upp diskutioner där.

Soda, det här var bara en dålig tolkning på situationen. Du kommer in och slår ner en tråd endast för att följa reglerna trots att det är tydligt att ingen (förutom dig själv) lider. Då tråden faktiskt uppfyller sitt syfte om diskution och folk faktiskt uppskattar det så är det fel att gå in och stoppa det. Vi skulle lika gärna ha skrivit "9ball" under alla bilder och det skulle vara legit, men ni tycker det är så hemskt så hemskt att folk har kul mot en regel som inte ens är till för att reglera sånt här. Also medans det kan ha gått lite off-topic så var det inte det du kom och protesterade emot. En simpel "guys har ni inte gått lite off-topic nu" post hade varit tillräckligt för att fixa tråden.

tl;dr dåligt moddande från Soda

Vilket gör att jag vill nämna en annan grej. Av vad jag har märkt så körs forumet med en väldigt kapitalistisk tankeställning. Det känns som att de som bestämmer (minoriteten) har satt upp regler som dom anser borde finnas(som för det mesta är överdrivna, onödiga eller följs knappt av de själva) medans medlemmarna (majoriteten) blir påverkade av detta negativt.

In all: TA DET LUGNT MED RESTRIKTIONER. Se till innan att ni faktiskt behöver lägga er i en situation innan ni hoppar in för att "Uppehålla statens reglemente".
BildBild
Användarvisningsbild
Sodamachine
Remu Bombhax

Re: Angående en mod i tails tråden

Inläggav Sodamachine » tor 19 jul 2012, 06:42

Börjar med andra punkten:
På vilket sätt är reglerna uppbyggda på detta sätt? Du får gärna komma med exempel innan du skriver att vi knappt själva följer reglerna.
Sen som jag påpekande i tråden som nämns i din post så håller vi i nuvarande stund att skriva om reglerna så dom inte går att misstolka lika lätt, och faktist ser någonluna seriöst ut.

Jag kan absolut inte se hur det bara är vi i "högre makten" som gynnar av dessa regler, och hur andra lider.
Reglerna finns där för att hålla upp en standard på forumet så att alla kan ha trevligt utan att behöva känna sig nerkränkt, eller annat liknande.

När det angår poster så vill vi hålla ett seriöst kommunity, med ett seriöst forum.
Att låta en tråd lite vagt bryta mot reglerna kommer bara leda till att en annan tråd kommer göra det lite mer, och så vidare.

Regler finns för alla trevnads.

Om du tycker att reglerna är överdrivna så är du välkommen att punktera ut vilka, och varför, så skall jag svara på hur vi tänker där.

När det gäller tråden så sade jag bara min personliga åsikt om vad jag själv tyckte om det, och därför gjorde inget åt det.
Sen tog jag det vidare med Core för att det höll på att gå offtopic, och skrev vidare att jag hade tagit det med henne i ett PM så folk slapp diskutera det vidare i samma tråd, för att undvika problem som inte behöver vara där.

Personligen ser jag inte ett problem i det, men du får gärna utväckla mer vad du menar.
Jag är bara människa och bara för att jag är moderator har jag inte automatiskt rätt.
Användarvisningsbild
Kuri
Earth Rabbit
Kontakt:

Inläggav Kuri » tor 19 jul 2012, 07:05

Jag har skrev aldrig att reglerna var uppbyggde på det sättet. De är säkert skapade med bästa vilja men det har skett att flera trådar har blivit indragna/tillsagda för att de inte följer regelrna till punkt och pricka och det förstör för de som faktiskt tyckte om tråden som den var, bara för att ni inte delade deras åsikt.

Det finns inga exempel, för att NI TAR BORT ALLA EXEMPEL. De trådar/poster som ni anser "inte okej" är borttagna, man kan inte hitta dem för att ni vill ha ett "rent" forum.

Sodamachine skrev:Jag kan absolut inte se hur det bara är vi i "högre makten" som gynnar av dessa regler, och hur andra lider.
Reglerna finns där för att hålla upp en standard på forumet så att alla kan ha trevligt utan att behöva känna sig nerkränkt, eller annat liknande.

När det angår poster så vill vi hålla ett seriöst kommunity, med ett seriöst forum.

Problemet ligger inte i att reglerna är för hårda eller att den högre makten gynnas av dem, för det är inte så.
Problemet ligger i att ni HINDRAR folk från att faktiskt uppskatta vissa trådar. Ni sätter ribban där NI anser att den borde vara och stänger ute folk från att kunna fortsätta vad NI anser inte är okej trots att folk tydligt anser att tråden var positiv riktad (se tails tråden. BARA du tyckte inte om den riktigt och var tvungen att komma in och förstöra).
Seriöst kommunity, seriöst forum, kapitalist forum. Ni får ha kul, men bara på vårat sätt.

När jag tittar tillbaka på tails tråden så ser jag att jag har läst fel angående din åsikt och jag ber om ursäkt för detta.
Men det ändrar inte att du faktiskt gick in i en tråd som var helt okej bara för att stoppa folk från att fortsätta "ha för roligt" i tråden. Det är komplett bullshit.
BildBild
Användarvisningsbild
Sodamachine
Remu Bombhax

Inläggav Sodamachine » tor 19 jul 2012, 07:31

Vi tar bort saker som ser dåligt ut (read: Drama) för att nytt folk inte skall bemötas av detta (om tråden ligger högt upp är det hög risk att dom läser igenom det), Och jag personligen skulle inte vilja vara med ett forum om jag ser drama det första jag gör.

Till mitt försvar har vi aldrig direkt stoppat någon än att bara länka bilder för att kompensera ut text. Jag gick in och sade min åsikt som person. Och som svar fick jag faktiskt en bild tillbaka med texten "Mother fucker" eller något liknande, vilket jag enkelt skulle kunnat lägga en varning på personen med anledningen av en form av personangrepp, istället tog jag bara bort den och kollade bort denna gång, då jag vill inte vara MR.Strikt, vilket jag tydligen värkar vara iallfall.

Nu måste jag värkligen gå och kolla upp definitionen på "Kapitalist" för jag har faktist ingen aning om vad du menar med det i detta fall.

Sen om man nu skall se det på det mer negativa sättet, vart du än vänder dig, så har du regler att följa.
åker du en karusell så har du regler att följa, även om det nu skulle förstöra en del av nöjet för dig.
Nu tycker jag sjäv att detta är ett väldigt tråkigt sätt att se det på. Och jag är väldigt ledsen att du ser ner på det arbetet vi gör här, och som vi fortsätter att förbättra för allas skull. För att vi skall få det lättare i framtiden, Så att vi kan erbjuda en massa Touhou aktiviteter på konvent, och stegvist förbättrar forumet.
Jag kan meddela att vi har suttit 5 timmar i sträck en gång för att diskutera om communityt, och hur vi kan göra allt bättre. Och som jag har upprepat ett par gånger, vi har nya regler på väg som skall göra det mer tydligt om vad som gäller, vad vi har för gränser m.m, så folk faktiskt vet när dom går med i communityt och för folk som är här nu.

Och för övrigt: Vi vill absolut inte förstöra för att folk har roligt. och om folk tycker om att så kallat "spamma" som det är i min egna personliga åsikt, så kanske vi kan skapa en forumsdel där folk kan spamma hur mycket dom vill. Och redan där har vi då löst alla problem!

För att trycka in en annan personlig åsikt jag har.
Jag tycker inte om post-counts. Post count leder till, medvetet eller omvedvetet att man vill ha mer posts, för att få upp sin metare.
Men då vi får leva med detta så har jag alltid tyckt att forumet skall "delas" på två.
Ett Touhou del och en Icke Touhou del.
Där vi har Touhou delen som är mer seriös, och följer reglerna mer "strikt" så att säga.
Och så har vi icke touhou delen, där allt annat går. Där skall man på något sätt se till att posts inte räknar mot post-count och kan därför släppa lite på reglerna, och låta folk röra sig lite mer fritt.

Det tror jag skulle göra folk på båda sidorna glada.
En sida där man är seriös och har trevligt.
Och en sida där man kan slappna av och flumma runt lite mer!

Nu har jag dock ingen aning om detta går med PhPBB, men jag vet att Lunatic Red har detta system, Och jag tycker det värkar fungera bra. Tror Adauchi får kommentera lite där dock.

Sen vill jag också kort meddela att jag är hungrig, och inte sovit på 18 timmar, så om jag skriver något som är fel, eller flummigt eller annat dylikt så ber jag om ursäkt i förhand! Det finns bara så mycket man klarar av.
Adauchi
Ghost
Kontakt:

Inläggav Adauchi » tor 19 jul 2012, 10:10

Eftersom att kortet: "Tysta mångfalden" spelas här så vill jag bara poängtera att min reaktion till trådens innehåll var ganska negativ. OP var det verkligen inget fel på, men allt som följde var typiska saker som jag personligen skulle se modererat på andra forum och det här forumet. Especially the trolling part.

Sen tycker jag att reaction images inte är något annat än glorifierat spam.

Ville bara få fram att det inte bara är Soda som inte tycks tillhöra denna tysta mångfald.

Edit: Det här betyder inte att jag håller med på alla andra punkter angående alla andra trådar. Jag vet ingenting om några tidigare incidenter och antar att jag förmodligen inte påverkats av dem.
Användarvisningsbild
Gale
Ayaya!
Kontakt:

Inläggav Gale » tor 19 jul 2012, 11:37

Jag håller Soda bakom ryggen angående det mesta.

Kan tycka att bilder är rätt harmlöst och och kan vara kul ibland. Men om de används i stor utsträckning blir det bara jobbigt och irriterande, för jag kan tolka det som väldigt drygt i vissa fall.

Så Soda är inte ensam om att ha en negativ inställning till det hela. Bara för att vi andra inte skriver i tråden betyder det inte att vi inte har något emot det, utan, i mitt fall, att hålla sig borta från off-topic.
Bild
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » tor 19 jul 2012, 11:39

Först och främst: Kuri, snälla sluta använda "Kapitalistisk" det är inte problemet eller relevant, hade forumet gjorts med ett kapitalistiskt syn-sätt så skulle det spåra ut något totalt, jag har personligen sett forum styras med mer "kapitalistiska" tanke-banor och då är det helt andra problem än dom vi dribblar med här som dyker upp. En närmare jämförelse vore nog orwelliansk, för i det uttrycket finner vi mycket av problemet, och mycket av det du stör dig på, i fallet.

Sodamachine skrev:Sen som jag påpekande i tråden som nämns i din post så håller vi i nuvarande stund att skriva om reglerna så dom inte går att misstolka lika lätt, och faktist ser någonluna seriöst ut.

Detta kunde inte ha gjorts en sekund för tidigt, och om ni faktiskt skriver om reglerna så finns det ju inte mycket till poäng till att kommentera på deras nuvarande uppbyggnad, då kan jag spara det tills dom nya är färdiga och fixade.

Sodamachine skrev:Reglerna finns där för att hålla upp en standard på forumet så att alla kan ha trevligt utan att behöva känna sig nerkränkt, eller annat liknande.

I detta fall finns det ju en simpel lösning, uppmuntra till rapporteringar när en person känner sig kränkt, i många fall kan dessa hållas helt anonyma. Varför ska moderatorer gå in och bedöma något så subjektivt som "någon kan bli kränkt", så klart finns det undantag för detta men i många fall är det bara bättre att uppmuntra dom kränkta till att rapportera det och ta hand om det då NÅGON FAKTISKT BLIVIT KRÄNKT. Hell, till och med jag har vid ett tillfälle råkat ut för saker som jag tyckte var lite väl omoget och över gränsen, och det var inte svårare än att skicka ett pm till en moderator och vips, problemet ur världen. Tills det dök upp på facebook igen, men det är en helt annan historia, på facebook gäller inga av Touhou.nu's regler.

Sodamachine skrev:När det angår poster så vill vi hålla ett seriöst kommunity, med ett seriöst forum.
Att låta en tråd lite vagt bryta mot reglerna kommer bara leda till att en annan tråd kommer göra det lite mer, och så vidare.

För detta att stämma så måste man ju ha väldigt precisa regler, om man inte får låta trådar ens bryta mot reglerna lite vagt (vilket jag håller med om) så får man allt ha jäkligt precisa regler, för annars så kan man likväl moderera varenda tråd för varenda liten skitsak som man kan dra ur röven för tillfället.

Sodamachine skrev:När det gäller tråden så sade jag bara min personliga åsikt om vad jag själv tyckte om det, och därför gjorde inget åt det.

Nu kommer vi dock till ett problem! Du säger att ni vill ha ett seriöst forum, men du klarar inte ens av att själv hantera din staff-position lika seriöst som du då måste. Som staff så kan man bara inte säga sina personliga åsikter hux-flux på vilket sett man än vill, hade jag sagt samma sak så hade det sett ut som prima back-seat modding (vilket jag aldrig kommer syssla med då det är hemskt äckligt).

En seriös mod ska kunna hålla sina subjektiva åsikter separat från sin objektiva moderering så gott det går, och när dennes subjektiva åsikter går fram så SKA DET JU FÖR SJUTTON INTE VARA ÖVER HUR EN TRÅD SKA HANTERAS.

Tänk dig själv vilken kalabalik det skulle bli om en högt stående parti-medlem plötsligt sa något subjektivt om hur partiet skulle styras, som går helt emot partiets nuvarande styrelse, det skulle fan stå över varenda löpsedel.

Moderering är ett jobb, ta det seriöst.

Sodamachine skrev:Vi tar bort saker som ser dåligt ut (read: Drama) för att nytt folk inte skall bemötas av detta (om tråden ligger högt upp är det hög risk att dom läser igenom det), Och jag personligen skulle inte vilja vara med ett forum om jag ser drama det första jag gör.

Att man inte vill vara med på ett forum där man ser drama kan jag hålla med om, men än mindre skulle jag inte vilja vara med på ett forum där vilken som helst av mina posts kan försvinna bara för att administrationen känner för det.

Men det finns faktiskt en väldigt fin lösning på detta. Man skapar bara ett forum vid namn "soptunna" eller liknande, där alla trådar som spårat ut för mycket flyttas till och låses ner, på detta sätt kan man till och med använda dom som en sorts visning för vad som inte ska göras, och man slipper sopa saker under mattan.

Detta är i min åsikt, en bra mycket mer lösning än att bara ta bort det och låtsas som att det inte finns, speciellt om det är något överhängande som kan återkomma senare, bevara bevisning för guds-skull, för såsom det är nu kan ju ingenting från dessa så kallade "problem" inte bevisas eller ens nyttjas effektivt.

Arkivera!

Sodamachine skrev:Till mitt försvar har vi aldrig direkt stoppat någon än att bara länka bilder för att kompensera ut text. Jag gick in och sade min åsikt som person. Och som svar fick jag faktiskt en bild tillbaka med texten "Mother fucker" eller något liknande, vilket jag enkelt skulle kunnat lägga en varning på personen med anledningen av en form av personangrepp, istället tog jag bara bort den och kollade bort denna gång, då jag vill inte vara MR.Strikt, vilket jag tydligen värkar vara iallfall.

Jag upprepar: ditt sätt att säga din "åsikt" var exakt likadan som dom flesta vall av "moderering" som jag sett hittills, än en gång, man får vara försiktig med åsikter när man har en staff-position.

Kan ju också tillägga att detta bryter mot din princip där uppe mot att man ej ens ska bryta mot reglerna vagt? Kan ju allvarligt säga att den enda det hela såg ut som var att du hotade med moderering, Core svarade med en bild, du tog bort den, Core svarade med ytterliggare en bild, och då lät du det va.

Det såg seriöst ut som när en förälder hotar sina barn med dator-förbud om dom gör något igen, barnet gör det igen, och föräldern ger fan inte ens något datorförbud.

Det vill säga det såg jävligt kul ut.

Sodamachine skrev:Jag kan meddela att vi har suttit 5 timmar i sträck en gång för att diskutera om communityt, och hur vi kan göra allt bättre. Och som jag har upprepat ett par gånger, vi har nya regler på väg som skall göra det mer tydligt om vad som gäller, vad vi har för gränser m.m, så folk faktiskt vet när dom går med i communityt och för folk som är här nu.

Detta hade jag faktiskt tyckt va riktigt fint om det hade stått "diskutera MED communityt" men vad vet jag, man kanske måste vara med i den magiska venten för att vara med i hela communityt???

Sodamachine skrev:För att trycka in en annan personlig åsikt jag har.
Jag tycker inte om post-counts. Post count leder till, medvetet eller omvedvetet att man vill ha mer posts, för att få upp sin metare.
Men då vi får leva med detta så har jag alltid tyckt att forumet skall "delas" på två.
Ett Touhou del och en Icke Touhou del.
Där vi har Touhou delen som är mer seriös, och följer reglerna mer "strikt" så att säga.
Och så har vi icke touhou delen, där allt annat går. Där skall man på något sätt se till att posts inte räknar mot post-count och kan därför släppa lite på reglerna, och låta folk röra sig lite mer fritt.

För att ogilla post-counts så har du sannerligen inte tänkt över det mycket! Idéen med ett forum där posts inte räknas är och har för alltid varit bland det dummaste jag hört, på grund av ett antal anledningar.

1) Post counts räknar hur många posts du har, detta är den enda konkreta nyttan detta nummer har, om du gör så att den inte räknar alla posts, så slutar den ens ha sin statistiska nytta och blir till ett flumm-nummer som inte räknar rätt.
2) Om man bara får post count för när man postar i "seriösa" områden så blir ju plötsligt numret något viktigt, för nu står det för alla posts som är "seriösa" nog, inte nog med att numrets statistiska värde försvann, man lägger också till ett arbiträrt skit-värde som således gör så att post counts kommer betyda något NÄR DETTA INTE ENS VAR MENINGEN.

Det finns två bra lösningar, antingen räknar dom allt, eller så tar man bort dom helt.

Och för övrigt: om man tycker post counts är viktiga/häftiga/ger stor e-penis så kan man ta och knapra i sig närmaste cyanid-piller illa-kvickt.

Sodamachine skrev:Sen vill jag också kort meddela att jag är hungrig, och inte sovit på 18 timmar, så om jag skriver något som är fel, eller flummigt eller annat dylikt så ber jag om ursäkt i förhand! Det finns bara så mycket man klarar av.

Godtaget!

Adauchi skrev:Eftersom att kortet: "Tysta mångfalden" spelas här så vill jag bara poängtera att min reaktion till trådens innehåll var ganska negativ. OP var det verkligen inget fel på, men allt som följde var typiska saker som jag personligen skulle se modererat på andra forum och det här forumet. Especially the trolling part.

Det finns en rapporterings-knapp, nyttja den och babbla, eller se undan och håll trut.

"ÅH NEJ, JAG TYCKTE ATT DENNA TRÅDEN INTE VAR NÅGOT JAG VILLE SE PÅ FORUM OCH VILLE HA MODERERAT, MEN JAG ÄR ALLDELES FÖR LAT FÖR ATT GÖRA DET SJÄLV!"

Adauchi skrev:Sen tycker jag att reaction images inte är något annat än glorifierat spam.

Jag håller oftast med, men i detta fallet lyckades dom säga allt jag ville säga, och vara on-topic samtidigt!

Adauchi skrev:Edit: Det här betyder inte att jag håller med på alla andra punkter angående alla andra trådar. Jag vet ingenting om några tidigare incidenter och antar att jag förmodligen inte påverkats av dem.

Rättså svårt att veta då alla spår är spårlöst försvunna!

TL;DR: Jag håller med Kuri i att det är lite väl mycket NO FUN ALLOWED, håller inte med honom om att det är kapitalistiskt.

Jag tycker staff ska ta sin position mer seriöst, speciellt om dom vill ha ett "seriöst" forum.

Och jag ser fram emot att få läsa dom nya reglerna.

Edit: Gale, din vilja att inte lägga dig i med off-topic när du ogillar en tråd är OFANTLIGT beundransvärd, och jag är genuint glad över att du inte back-seat moddade.

Men snälla, om det stör dig för mycket.

Tryck den lilla rapporterings-knappen.

Säg att det stör dig.

Du kan göra skillnad.

Såg du aldrig Pokemon 2000?

Bild
Bild
Adauchi
Ghost
Kontakt:

Inläggav Adauchi » tor 19 jul 2012, 11:58

Aioli skrev:
Adauchi skrev:Eftersom att kortet: "Tysta mångfalden" spelas här så vill jag bara poängtera att min reaktion till trådens innehåll var ganska negativ. OP var det verkligen inget fel på, men allt som följde var typiska saker som jag personligen skulle se modererat på andra forum och det här forumet. Especially the trolling part.

Det finns en rapporterings-knapp, nyttja den och babbla, eller se undan och håll trut.

"ÅH NEJ, JAG TYCKTE ATT DENNA TRÅDEN INTE VAR NÅGOT JAG VILLE SE PÅ FORUM OCH VILLE HA MODERERAT, MEN JAG ÄR ALLDELES FÖR LAT FÖR ATT GÖRA DET SJÄLV!"

Tycker att det är ganska onödigt att anta att det här är första gången jag yttrar mig om tråden. Jag talade om tråden på Skype med Soda, uttryckte mina personliga åsikter och inget mer med det. Om du kräver att rapporteringsknappen ska brukas alla gånger så har vi olika åsikter om hur ett forum ska och bör skötas.
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » tor 19 jul 2012, 12:00

Du var överraskande nog visare än jag först förväntade mig!

Skype är faktiskt ett fint alternativ till rapporteringsknappen.

Men varför gjorde då inte Soda något åt det???

?????????

Edit: Jag trodde det var hans personliga åsikt som han talade om i tråden???

The plot sickens!
Bild
Användarvisningsbild
Sodamachine
Remu Bombhax

Inläggav Sodamachine » tor 19 jul 2012, 17:28

Aioli skrev:
Sodamachine skrev:Reglerna finns där för att hålla upp en standard på forumet så att alla kan ha trevligt utan att behöva känna sig nerkränkt, eller annat liknande.

I detta fall finns det ju en simpel lösning, uppmuntra till rapporteringar när en person känner sig kränkt, i många fall kan dessa hållas helt anonyma. Varför ska moderatorer gå in och bedöma något så subjektivt som "någon kan bli kränkt", så klart finns det undantag för detta men i många fall är det bara bättre att uppmuntra dom kränkta till att rapportera det och ta hand om det då NÅGON FAKTISKT BLIVIT KRÄNKT.

Vi är värkligen för att folk rapporterar saker som är fel.
Om vi har gjort tillräckligt för att uppmuntra detta vet jag inte, men det kommer att komma som en notis/del i dom nya forumsreglerna iallafall, vilket är iallafall en förbättring.

Aioli skrev:
Sodamachine skrev:När det angår poster så vill vi hålla ett seriöst kommunity, med ett seriöst forum.

För detta att stämma så måste man ju ha väldigt precisa regler, om man inte får låta trådar ens bryta mot reglerna lite vagt (vilket jag håller med om) så får man allt ha jäkligt precisa regler, för annars så kan man likväl moderera varenda tråd för varenda liten skitsak som man kan dra ur röven för tillfället.

så här "vääääldigt" precis kommer reglerna inte ens se ut efter omskrivningen. Jag vill inte ha en text lika stor som lagboken med vad man får och inte får göra, och det tror jag ingen annan häller vill.
Däremot så skall vi vara mer strikta med att dom nya reglerna kommer att följas.
Jag kan inte häller ducka för att säga att vi har varit för snälla och låtit folk gå på saker, men som jag skrev precis, så kommer detta att ändras på.

Aioli skrev:
Sodamachine skrev:När det gäller tråden så sade jag bara min personliga åsikt om vad jag själv tyckte om det, och därför gjorde inget åt det.

Nu kommer vi dock till ett problem! Du säger att ni vill ha ett seriöst forum, men du klarar inte ens av att själv hantera din staff-position lika seriöst som du då måste. Som staff så kan man bara inte säga sina personliga åsikter hux-flux på vilket sett man än vill, hade jag sagt samma sak så hade det sett ut som prima back-seat modding (vilket jag aldrig kommer syssla med då det är hemskt äckligt).

Jag tycker det är synd att du inte tycker att jag skall kunna skriva om mina personliga åsikter (som jag även skrev att dom var personliga) bara för att jag har en titel.
Bara för att jag jobbar med att sköta området så tycker jag personligen inte att jag inte borde få vara en del av den.

Aioli skrev:En seriös mod ska kunna hålla sina subjektiva åsikter separat från sin objektiva moderering så gott det går, och när dennes subjektiva åsikter går fram så SKA DET JU FÖR SJUTTON INTE VARA ÖVER HUR EN TRÅD SKA HANTERAS.

När det kommer till just den där tråden så det ända jag riktigt moddererade var borttagendes av Cores bild som var riktat mot mig, och som för övrigt kunde tolkas väldigt aggresivt, och lätt kunnat förtjänat en varning.
Det andra var bara en personlig åsikt som jag skrev åvan.

Aioli skrev:Moderering är ett jobb, ta det seriöst.

Jag blir ledsen när jag ser det här, men jag är medveten att inte ens 90% av allt arbete vi gör syns av medlemmarna, så jag förstår att det är väldigt lätt att tänka såhär.
Med mitt jobb jag har så är jag här på forumet stortsätt hela min vakna tid, läser igenom alla posts för att se till att allt går snyggt till, tar bort spambottar och arbetar på diverse sidoproject på TouhouSweden.

Jag har aldrig lagt ner så mycket tid och energi på en hobby som detta.

Aioli skrev:
Sodamachine skrev:Vi tar bort saker som ser dåligt ut (read: Drama) för att nytt folk inte skall bemötas av detta (om tråden ligger högt upp är det hög risk att dom läser igenom det), Och jag personligen skulle inte vilja vara med ett forum om jag ser drama det första jag gör.

Att man inte vill vara med på ett forum där man ser drama kan jag hålla med om, men än mindre skulle jag inte vilja vara med på ett forum där vilken som helst av mina posts kan försvinna bara för att administrationen känner för det.

Men det finns faktiskt en väldigt fin lösning på detta. Man skapar bara ett forum vid namn "soptunna" eller liknande, där alla trådar som spårat ut för mycket flyttas till och låses ner, på detta sätt kan man till och med använda dom som en sorts visning för vad som inte ska göras, och man slipper sopa saker under mattan.

Detta är i min åsikt, en bra mycket mer lösning än att bara ta bort det och låtsas som att det inte finns, speciellt om det är något överhängande som kan återkomma senare, bevara bevisning för guds-skull, för såsom det är nu kan ju ingenting från dessa så kallade "problem" inte bevisas eller ens nyttjas effektivt.

Arkivera!

Det är ett system jag själv har haft tankar på. Men det har aldrig varit aktuellt och vi har haft så mycket annat att tänka på, och har aldrig blivit av. Men vi skall se vad vi kan göra åt det i framtiden.

Aioli skrev:
Sodamachine skrev:Till mitt försvar har vi aldrig direkt stoppat någon än att bara länka bilder för att kompensera ut text. Jag gick in och sade min åsikt som person. Och som svar fick jag faktiskt en bild tillbaka med texten "Mother fucker" eller något liknande, vilket jag enkelt skulle kunnat lägga en varning på personen med anledningen av en form av personangrepp, istället tog jag bara bort den och kollade bort denna gång, då jag vill inte vara MR.Strikt, vilket jag tydligen värkar vara iallfall.

Jag upprepar: ditt sätt att säga din "åsikt" var exakt likadan som dom flesta vall av "moderering" som jag sett hittills, än en gång, man får vara försiktig med åsikter när man har en staff-position.

Folk skall kunna se att jag är en människa, och jag har rätt till mina åsikter, och så länge dom inte är kränkade eller annat dylikt så kommer jag inte vara rädd för att berätta dom.

Som jag sa till Kuri i morse (då han hoppade in på venten) så är det ända fallet som jag kan komma ihåg och hålla med om att jag har modererat subjectivt var vid presentationstråden, och jag sa även att jag gjorde fel, och vi har diskuterat detta och kommit fram till att tråden skall se ut som den gör.

Aioli skrev:Kan ju också tillägga att detta bryter mot din princip där uppe mot att man ej ens ska bryta mot reglerna vagt? Kan ju allvarligt säga att den enda det hela såg ut som var att du hotade med moderering, Core svarade med en bild, du tog bort den, Core svarade med ytterliggare en bild, och då lät du det va.

Det såg seriöst ut som när en förälder hotar sina barn med dator-förbud om dom gör något igen, barnet gör det igen, och föräldern ger fan inte ens något datorförbud.

Det vill säga det såg jävligt kul ut.

Detta har inte riktigt med ditt exempel att göra.
Som jag sa så har vi inte direkt en regel mot dessa typer av regler, och anledningen att jag tog bort första bilden var för att den ansågt väldigt stötande, och igentligen förtjänade en varning, vilket den andra inte direkt gjorde.
men nu har jag redan gjort mitt val av vad jag skall göra med den situationen, och vill inte ändra på det rakt uppochner, för jag anser att det inte är ett skjyst sätt att modda.
Skulle vi köra på en sådan stil så finns det en viss person som skulle ha blivt bannad i början av communityt, men eftersom vi var nya, och hade inte full koll på allt (Bara admin som var aktiv på den tiden) så hände det inte, och nu är det på tok för gammalt för att ta upp som en anledning till en ban.

Nu var detta bara ett exempel på varför jag inte vill ändra min åsikt med att ge Core en ban, men räkna med att i framtiden så kommer vi se mer illa på det.

Aioli skrev:
Sodamachine skrev:Jag kan meddela att vi har suttit 5 timmar i sträck en gång för att diskutera om communityt, och hur vi kan göra allt bättre. Och som jag har upprepat ett par gånger, vi har nya regler på väg som skall göra det mer tydligt om vad som gäller, vad vi har för gränser m.m, så folk faktiskt vet när dom går med i communityt och för folk som är här nu.

Detta hade jag faktiskt tyckt va riktigt fint om det hade stått "diskutera MED communityt" men vad vet jag, man kanske måste vara med i den magiska venten för att vara med i hela communityt???

Det har bara varit ett av ca 6-7 möten som har skett via Ventrilon.
Diskutera MED communityt är vad vi gör nu.
Efter att jag och kuri blev klara med våran diskution så sa han att jag kunde ta bort denna tråd. Men jag svarade med att jag vill ha den kvar, då jag vet att du skulle ha en sak att säga i det hela, och jag anser att du har rätt till det.
Jag vill också ha det som ett exempel på att man faktiskt kan prata med oss om olika saker dom inte tycker om, eller vårat arbete utan att bli insta-bannad som man kan bli i vissa andra forum.

Återgå till "Regler & Information"