Angående en mod i tails tråden

Håll koll på information och läs igenom forumreglerna.
Nyheter finns också på frontsidan http://www.touhou.nu
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Re: Angående en mod i tails tråden

Inläggav Aioli » tor 19 jul 2012, 18:17

Sodamachine skrev:
Aioli skrev:För detta att stämma så måste man ju ha väldigt precisa regler, om man inte får låta trådar ens bryta mot reglerna lite vagt (vilket jag håller med om) så får man allt ha jäkligt precisa regler, för annars så kan man likväl moderera varenda tråd för varenda liten skitsak som man kan dra ur röven för tillfället.

så här "vääääldigt" precis kommer reglerna inte ens se ut efter omskrivningen. Jag vill inte ha en text lika stor som lagboken med vad man får och inte får göra, och det tror jag ingen annan häller vill.
Däremot så skall vi vara mer strikta med att dom nya reglerna kommer att följas.
Jag kan inte häller ducka för att säga att vi har varit för snälla och låtit folk gå på saker, men som jag skrev precis, så kommer detta att ändras på.

Jag är inte säker på om detta kommer bli rätt lösning, men det återstår ju trots allt att se hur reglerna ser ut för att kunna få en helhetssyn på det.

Sodamachine skrev:
Aioli skrev:Nu kommer vi dock till ett problem! Du säger att ni vill ha ett seriöst forum, men du klarar inte ens av att själv hantera din staff-position lika seriöst som du då måste. Som staff så kan man bara inte säga sina personliga åsikter hux-flux på vilket sett man än vill, hade jag sagt samma sak så hade det sett ut som prima back-seat modding (vilket jag aldrig kommer syssla med då det är hemskt äckligt).

Jag tycker det är synd att du inte tycker att jag skall kunna skriva om mina personliga åsikter (som jag även skrev att dom var personliga) bara för att jag har en titel.
Bara för att jag jobbar med att sköta området så tycker jag personligen inte att jag inte borde få vara en del av den.

Aioli skrev:En seriös mod ska kunna hålla sina subjektiva åsikter separat från sin objektiva moderering så gott det går, och när dennes subjektiva åsikter går fram så SKA DET JU FÖR SJUTTON INTE VARA ÖVER HUR EN TRÅD SKA HANTERAS.

När det kommer till just den där tråden så det ända jag riktigt moddererade var borttagendes av Cores bild som var riktat mot mig, och som för övrigt kunde tolkas väldigt aggresivt, och lätt kunnat förtjänat en varning.
Det andra var bara en personlig åsikt som jag skrev åvan.

Aioli skrev:Moderering är ett jobb, ta det seriöst.

Jag blir ledsen när jag ser det här, men jag är medveten att inte ens 90% av allt arbete vi gör syns av medlemmarna, så jag förstår att det är väldigt lätt att tänka såhär.
Med mitt jobb jag har så är jag här på forumet stortsätt hela min vakna tid, läser igenom alla posts för att se till att allt går snyggt till, tar bort spambottar och arbetar på diverse sidoproject på TouhouSweden.

Jag har aldrig lagt ner så mycket tid och energi på en hobby som detta.

Tillåt mig att citera alla dina posts från den tråden rakt av.

Sodamachine skrev:Vi har inga regler med att man bara får svara med en bild, så jag har inte stoppat det förut, men jag skulle personligen uppskatta om det inte görs kontinuerligt, då har jag svårt att inte se det som spamm.

Med vänliga hälsningar: Soda

Edit: Och då vill jag inte se något trollande Core...

Du har svårt att inte se det som spamm, refererar till reglerna samt "vi" och säger åt core att inte se något trollande, det hela ser bra mycket ut som modererande.

Sodamachine skrev:Jag tänker låta det gå för denna gång, då våra forumsregler är väldigt tunna, och skrivet på ett väldigt dåligt sätt.
Vi har arbetat på nya, bättre reglar ett tag, och kommer att slängas upp förhoppningsvis inom 2-3 dagar. Och förhoppningsvis kommer dom visa bättre om vad som faktiskt är okej att göra och inte göra.

Än en gång, vi, reglerna, vad som är okej och inte okej att göra, ser bra mycket ut som modererande.

Sodamachine skrev:Skall bara kort meddela att detta har tagits vidare till PM, och behöver inte kommenteras mer om det här, så nu fortsätter vi med att hålla oss till On-Topic!

//Soda

Ökad size, klargörande av att det tagits till PM och inte längre behöver kommenteras, solklart modererande.

Kort sagt, om detta inte såg ut som ett solklart fall av moderering, så är jag konung över svea rike.

Det krävs en oerhört försiktighet i vart man lägger sina personliga kommentarer när man är moderator, och jag säger ej att du inte får ha dom, men sättet du sa dom på här fick dom att låta som officella staff-utlåtanden, vilket då skapade situationen där du såg oerhört överkörd ut.

Och jag vet att mestadels av moderering sker bakom stängda väggar, men det är just därför man måste se till att verkligen agera som en enad grupp och vara klar och tydlig med vad som är gruppens åsikter/regler och vad som är en personlig regel.

Sen bakom dom stänga dörrarna kan det få se hur skräpigt ut som helst, för det kan ingen se.

Sodamachine skrev:
Aioli skrev:Att man inte vill vara med på ett forum där man ser drama kan jag hålla med om, men än mindre skulle jag inte vilja vara med på ett forum där vilken som helst av mina posts kan försvinna bara för att administrationen känner för det.

Men det finns faktiskt en väldigt fin lösning på detta. Man skapar bara ett forum vid namn "soptunna" eller liknande, där alla trådar som spårat ut för mycket flyttas till och låses ner, på detta sätt kan man till och med använda dom som en sorts visning för vad som inte ska göras, och man slipper sopa saker under mattan.

Detta är i min åsikt, en bra mycket mer lösning än att bara ta bort det och låtsas som att det inte finns, speciellt om det är något överhängande som kan återkomma senare, bevara bevisning för guds-skull, för såsom det är nu kan ju ingenting från dessa så kallade "problem" inte bevisas eller ens nyttjas effektivt.

Arkivera!

Det är ett system jag själv har haft tankar på. Men det har aldrig varit aktuellt och vi har haft så mycket annat att tänka på, och har aldrig blivit av. Men vi skall se vad vi kan göra åt det i framtiden.

Då finns det på kartan åtminstone.

Sodamachine skrev:
Aioli skrev:Jag upprepar: ditt sätt att säga din "åsikt" var exakt likadan som dom flesta vall av "moderering" som jag sett hittills, än en gång, man får vara försiktig med åsikter när man har en staff-position.

Folk skall kunna se att jag är en människa, och jag har rätt till mina åsikter, och så länge dom inte är kränkade eller annat dylikt så kommer jag inte vara rädd för att berätta dom.

Som jag sa till Kuri i morse (då han hoppade in på venten) så är det ända fallet som jag kan komma ihåg och hålla med om att jag har modererat subjectivt var vid presentationstråden, och jag sa även att jag gjorde fel, och vi har diskuterat detta och kommit fram till att tråden skall se ut som den gör.

Som jag förtydligade ovan, jag sa ej att du moderade subjektivt, jag sa att din subjektiva åsikt såg ut som moderation.

Sodamachine skrev:
Aioli skrev:Detta hade jag faktiskt tyckt va riktigt fint om det hade stått "diskutera MED communityt" men vad vet jag, man kanske måste vara med i den magiska venten för att vara med i hela communityt???

Det har bara varit ett av ca 6-7 möten som har skett via Ventrilon.
Diskutera MED communityt är vad vi gör nu.
Efter att jag och kuri blev klara med våran diskution så sa han att jag kunde ta bort denna tråd. Men jag svarade med att jag vill ha den kvar, då jag vet att du skulle ha en sak att säga i det hela, och jag anser att du har rätt till det.
Jag vill också ha det som ett exempel på att man faktiskt kan prata med oss om olika saker dom inte tycker om, eller vårat arbete utan att bli insta-bannad som man kan bli i vissa andra forum.

Ni må diskutera med communityn, men det är hittills bara en massa bajs-och-fis om en liten skittråd som egentligen inte ska ha något med någonting alls att göra! Visst är det bra att det kommer ut, men det skulle egentligen inte ha varit något problem från första början. Jag hade hellre sett att en tråd skapades kring dom nya reglerna med lite information om vad dom kan tänkas bli så att åsikter kan ges på dom! Det var det jag tyckte skulle vara nyttigt att ha öppet och lätt-tillgängligt.

För övrigt så vill jag också poängtera att det nuvarande systemet med publika varningar är helt uppåt väggarna bonkering retarded, att göra publika syndabockar av folk som brutit reglerna (vare sig med flit eller ej) är fan bland det dummaste man kan göra om man vill få en vänlig och stabil community. Jag hade faktiskt noterat det innan i samband med ett par tidigare varningar, men då dessa försvann så tog jag för givet att systemet hade löst sig, men nu i och med min varning så verkar det inte vara löst ändå!

Låt dom publika syndabockarna vara undantaget, inte normen!

Jag tar ju dock lite antagen här, såsom att alla varningar är publika, då jag inte tror att den jag just fick på något sätt skulle gynnas av att vara offentlig.

Jag skulle till och med vilja påstå att offentliga mer om någon gynnar trolls och allmänna elakingar, men framförallt för att det inte gynnar den varnade överhuvudtaget, om han begått ett regel-brott av misstag får han onödig med dålig publicitet, och har han begått det med flit så får han bara publicitet för att han var OH SÅ HÄFTIG KAKOII.

//Aioli the massive *explicit removed*

PS: Sov gott!
Bild
Användarvisningsbild
The-Core
QED「Ripples of 495 Years」

Inläggav The-Core » tor 19 jul 2012, 20:19

Sodamachine skrev:Och som svar fick jag faktiskt en bild tillbaka med texten "Mother fucker" eller något liknande, vilket jag enkelt skulle kunnat lägga en varning på personen med anledningen av en form av personangrepp.

Nej, för det finns ju inget på internet som kallas sarkasm och skämt. Jag antar att man inte kan ta för givet att alla vet vad saker och ting är. Man kanske borde säga till när man skojar eller använder sarkasm?
P.S. Min första mening var sarkastisk.
Tycker det är lite fel när mods och admin får skämta om varandra (Exempel: se ”Sai är en tjej”), men så fort någon annan skämtar om eller med en mod eller admin så blir det helt plötsligt personangrepp.
Sodamachine skrev:När det angår poster så vill vi hålla ett seriöst kommunity, med ett seriöst forum.

Om ni nu vill ha ett så ”seriöst” forum så kanske ni borde ta bort alla ”oseriösa” trådar, istället för att uppmuntra till dem (Exempel: se ”Ofuda”-tråden).
Fast den kanske inte faller under samma regler som andra trådar eftersom den är Touhou-relaterad?
Här, låt mig göra hela situationen lite mer relaterad till era intressen.
Bild
Jag har haft mina anledningar till att tycka illa om Sveriges Touhou-community, men jag tänkte att jag skulle ge er en chans till, och det gick bra till en början! Men när man väl började ha kul, så kom torrbollarna tillbaka och slog ner ”no fun allowed” skylten, och i och med det drogs en lång och onödig diskussion upp. Alla tankar som jag någonsin haft på att kika in i eran ventrilo-chatt har ni blåst ut genom fönstret.
Jag börjar tvivla på om jag verkligen vill nämna er i föreläsningen, då jag inte vill att fler ska komma med höga förhoppningar om roliga och snälla människor, men mötas av torra, halv-fascistiska mods/admin och en community där man inte får ha kul om det inte är relaterat till mods och admins intressen.
Ibland undrar jag vad jag gör här egentligen, och många gånger har jag sagt till mig själv att det inte är värt min tid, och att jag bara borde lägga av, men det kommer ju antagligen att gynna er om jag försvinner, och det vill vi ju inte.

Jag tycker att den här låten beskriver mina tankar om Sveriges Touhou-community ganska perfekt.

Nu har jag sagt mitt, och jag hoppas att ni kan ta till er av detta och kanske förbättra er lite.
God kväll.
Bild
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » tor 19 jul 2012, 21:12

The-Core skrev:
Sodamachine skrev:När det angår poster så vill vi hålla ett seriöst kommunity, med ett seriöst forum.

Om ni nu vill ha ett så ”seriöst” forum så kanske ni borde ta bort alla ”oseriösa” trådar, istället för att uppmuntra till dem (Exempel: se ”Ofuda”-tråden).
Fast den kanske inte faller under samma regler som andra trådar eftersom den är Touhou-relaterad?

Ofuda tråden frågade efter åsikter och idéer. Fick åsikter och idéer och urartade aldrig till stora mängder spam och image posts. Aldrig heller så innehöll den personligt bashande utav något slag.

The-Core skrev:Jag har haft mina anledningar till att tycka illa om Sveriges Touhou-community, men jag tänkte att jag skulle ge er en chans till, och det gick bra till en början! Men när man väl började ha kul, så kom torrbollarna tillbaka och slog ner ”no fun allowed” skylten, och i och med det drogs en lång och onödig diskussion upp. Alla tankar som jag någonsin haft på att kika in i eran ventrilo-chatt har ni blåst ut genom fönstret.

Man kan ju börja undra vilka anledningar det är isåfall med tanke på att vi aldrig slagit ner samtliga trådar som dykt upp om alla olika ämnen. Om vi nu skulle slå ner en så kallad "no fun allowed" skylt så finns det säkert många saker som finns på forumet som inte skulle vart kvar där ens en dag.

The-Core skrev:Jag börjar tvivla på om jag verkligen vill nämna er i föreläsningen, då jag inte vill att fler ska komma med höga förhoppningar om roliga och snälla människor, men mötas av torra, halv-fascistiska mods/admin och en community där man inte får ha kul om det inte är relaterat till mods och admins intressen.

Undrar ju seriöst vad du grundar det här på. Det finns sjukt många saker som jag personligen till exempel inte bryr mig det minsta om som folk öppet diskuterar på forumet. Men inte går jag och uttrycker hat eller skjuter ner de trådar och posts om alla de sakerna för det. Om det nu är så att det är en community där man inte får ha kul, varför verkar då andra medlemmar ha kul och varför ser vi inte många andra personer påpeka just det här?
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~
Användarvisningsbild
Mithradates
Lesser Youkai

Inläggav Mithradates » tor 19 jul 2012, 21:22

Vad deprimerad jag blir av att läsa denna tråden, först fick jag den bilden av detta forumet att ni alla var goda vänner och hade det mycket trevligt på forumet tillsammans men nu ser jag att bakom kulisserna pågår det stridigheter mellan ett antal personer. Att detta bråk tog eld pga en tråd under den delen av forumet som är till för allt som inte passar in bland de andra trådarna tycker jag är lite konstigt, jag tycker att alla trådar under Annat borde ni inte vara särskilt stränga mot då det är en så pass varierande del av forumet, låt det bli lite off-topic där om skaparen av tråden tillåter det, var inte för sträng med reglerna, jag tycker att i flera fall så borde trådskaparen vara den som bestämmer ifall det börjar gå alldeles för mycket off-topic(iaf när det gäller de mindre trådarna såsom tails tråden, musik, video, citat och de andra riktigt stora trådarna kan det vara lite hårdare koll på) eller om forum reglerna bryts(om det inte är uppenbara regelbrott såsom någon skulle länka till en sida där man kunde ladda ner ett touhou spel typ).

Jag har inte läst igenom allt ni har skrivit(då det var dels för jobbigt och dels för deprimerande att se touhou-fans gnälla på varandra) men kan iaf säga att som ny på ett forum så brukar man inte i första taget titta in på forums delen som heter Annat/Övrigt osv för anledningen till att man besöker forumet från första början var antagligen inte för att du skulle titta in denna forums del tillägnat allt som inte passar in någon annanstans utan de mer seriösa delarna av forumet såsom Cosplay och Musik/Videos. När en del av ett forum kallas Annat eller Övrigt så inser man att här kommer det vara lite mindre hämningar hos folk än vad det är på andra delar av forumet.

Jag hoppas ni klarar upp allt detta utan att såra varandra alldeles för djupt(över vad som ser ut som ett missförstånd från mitt perspektiv), hoppas att vi alla ses på Näronc och att vi kan glömma denna meningsskiljaktighet tills dess då jag inte tolererar att ni ska bråka med varandra första gången jag träffar er! /yama Har tillräckligt med problem redan så att det räcker och blir över...
Bild
Användarvisningsbild
Sodamachine
Remu Bombhax

Inläggav Sodamachine » tor 19 jul 2012, 21:26

Mithradates skrev:Jag hoppas ni klarar upp allt detta utan att såra varandra alldeles för djupt(över vad som ser ut som ett missförstånd från mitt perspektiv), hoppas att vi alla ses på Näronc och att vi kan glömma denna meningsskiljaktighet tills dess då jag inte tolererar att ni ska bråka med varandra första gången jag träffar er! /yama Har tillräckligt med problem redan så att det räcker och blir över...

Nu är detta inte precis ett bråk, det är mer att vi inte är kompatibla med varandra. Vi anser att dom spammar/inte sköter sig m.m, och dom anser att vi gör fel, ett dåligt jobb eller bemöter detta på ett dåligt sätt (finns säkert ett bättre sätt att förklara deras sida, men det är så jag ser det iallafall).

Sen så kan du vara lugn! Vi skulle aldrig bråka på närcon! Vi vill alla bara ha roligt! Tyvär så värkar detta vara omöjligt att undvika.
Användarvisningsbild
The-Core
QED「Ripples of 495 Years」

Inläggav The-Core » tor 19 jul 2012, 21:32

saiyoucho skrev:
The-Core skrev:

Ofuda tråden frågade efter åsikter och idéer. Fick åsikter och idéer och urartade aldrig till stora mängder spam och image posts. Aldrig heller så innehöll den personligt bashande utav något slag.

Tails gets Trolled tråden bad folk diskutera om serien, vilket de gjorde, och vi svarade med bilder istället för text, vilket i min mening inte kan tolkas som spam då jag och Aioli enbart hann göra 5 posts sammanlagt innan Soda hoppade in, och spam, enligt mig, är ofantliga mängder posts.

saiyoucho skrev:
The-Core skrev:Jag har haft mina anledningar till att tycka illa om Sveriges Touhou-community, men jag tänkte att jag skulle ge er en chans till, och det gick bra till en början! Men när man väl började ha kul, så kom torrbollarna tillbaka och slog ner ”no fun allowed” skylten, och i och med det drogs en lång och onödig diskussion upp. Alla tankar som jag någonsin haft på att kika in i eran ventrilo-chatt har ni blåst ut genom fönstret.

Man kan ju börja undra vilka anledningar det är isåfall med tanke på att vi aldrig slagit ner samtliga trådar som dykt upp om alla olika ämnen. Om vi nu skulle slå ner en så kallad "no fun allowed" skylt så finns det säkert många saker som finns på forumet som inte skulle vart kvar där ens en dag.

Jag har aldrig sagt att ni "slagit ner" någon tråd, utan enbart att ni hoppar in och förstör det roliga.
Detta har tagits upp av flera på forumet, och är anledningen till att den här tråden startade från början.
Du kanske känner igen den här bilden från forumet.
Bild
ELLER SÅ GÖR DU DET INTE ALLS EFTERSOM DINA MODS TAR BORT ALLA POSTS SOM DE ANSER ÄR FELAKTIGA.

saiyoucho skrev:
The-Core skrev:Jag börjar tvivla på om jag verkligen vill nämna er i föreläsningen, då jag inte vill att fler ska komma med höga förhoppningar om roliga och snälla människor, men mötas av torra, halv-fascistiska mods/admin och en community där man inte får ha kul om det inte är relaterat till mods och admins intressen.

Undrar ju seriöst vad du grundar det här på. Det finns sjukt många saker som jag personligen till exempel inte bryr mig det minsta om som folk öppet diskuterar på forumet. Men inte går jag och uttrycker hat eller skjuter ner de trådar och posts om alla de sakerna för det. Om det nu är så att det är en community där man inte får ha kul, varför verkar då andra medlemmar ha kul och varför ser vi inte många andra personer påpeka just det här?

Jag kanske måste omformulera mig lite för att det jag menade ska gå fram.
Man får bara ha kul när det gäller Touhou.

Mithradates skrev:EN RIKTIGT JÄVLAT BRA POST <3

Jag håller med dig ordentligt!
Däremot tycker jag att det är synd att du får se detta som ny här, men det är knappast så farligt som det ser ut.
Jag kan i alla fall umgås med folk jag ogillar, och ser fram emot att träffa alla på nytt på Närcon, då det var ett tag sen sist, och det finns en hel del nya människor att träffa (men tror att de flesta säkert redan målat upp en bild av hur jag beter mig)!
Den egentliga faran är borta, då den personen redan gjort sitt val och ignorerar de inblandade (den personen har inte postat något i den här tråden, och tror knappast att den kommer göra det).
Så, som sammanfattning.
För mig är det här inget storbråk, utan en mindre diskussion där vi försöker reda ut lite problem som uppstått.
Åh nej jag känner mig som värsta mamman jag kan inte riktigt tänka ordentligt jag tror jag säger emot mig själv help my tsundere is showing
Bild
Användarvisningsbild
chum
Lesser Youkai

Inläggav chum » tor 19 jul 2012, 21:36

Men... Vafan? Hahaha
Användarvisningsbild
Aioli
Magician

Inläggav Aioli » tor 19 jul 2012, 21:39

Mithradates skrev:*En post där Mithradates upptäcker att livet inte är en dans på rosor även inom Touhou-fandomen*

1) Välkommen till verkligheten.

2) Bråk är nog ingen fara då jag antagligen kommer spendera mestadels av min tid på Närcon på ställen som inte involverar Touhou.nu, mestadels för att jag oftast inte håller mig till en centrerad plats på konvent. Och från min erfarenhet så verkar inte dessa pojkar bråka såvida det inte är en kombination av Aioli och goda avsikter i närheten, himla skumt faktiskt.

Inte för att jag tror folk skulle vara lite bråkiga IRL, jag tror dom flesta här har lite extra-stor dos av INTERNET TOUGH GUY i sig.
Bild
Användarvisningsbild
Sodamachine
Remu Bombhax

Inläggav Sodamachine » tor 19 jul 2012, 22:00

Aioli skrev:Låt dom publika syndabockarna vara undantaget, inte normen!

Det är ett problem i PhPBB, jag har diskuterat detta med Staff. Nu minns jag inte riktigt vad vi kom fram till, men jag vet att min personliga åsikt var att jag själv inte tycker om det.
Användarvisningsbild
saiyoucho
Pepsi Osbourne
Kontakt:

Inläggav saiyoucho » tor 19 jul 2012, 22:11

The-Core skrev:ELLER SÅ GÖR DU DET INTE ALLS EFTERSOM DINA MODS TAR BORT ALLA POSTS SOM DE ANSER ÄR FELAKTIGA.
Även om det i vissa fall hänt att saker tagits bort så är det verkligen en överdrift att påstå att allt som anses som felaktigt tas bort.

The-Core skrev:Jag kanske måste omformulera mig lite för att det jag menade ska gå fram.
Man får bara ha kul när det gäller Touhou.

Som jag sa tidigare så skulle många andra saker vara borta om det var så. Som ett exempel så tycker jag personligen inte om TF2, men jag har inte lagt mig i att folk postar videos eller liknande runt spelet bara för det.

The-Core skrev:För mig är det här inget storbråk, utan en mindre diskussion där vi försöker reda ut lite problem som uppstått.
Åh nej jag känner mig som värsta mamman jag kan inte riktigt tänka ordentligt jag tror jag säger emot mig själv help my tsundere is showing

Skulle personligen säga att det här mer verkar vara en sak som gick lite över styr. Oavsett vilka som betett sig rätt eller fel så hoppas jag att folk inte undviker varandra och kan samsas på Närcon.

chum skrev:Men... Vafan? Hahaha

Ja, man börjar ju undra.
Bild
Du har väl inte missat min musik? | .:Youtube:. | .:Soundcloud:. |
むきゅ!むきゅん!きゅきゅきゅん! Mukyu!~

Återgå till "Regler & Information"